Sökning: "estet"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade ordet estet.
6. "Estet känns som en jävla lek". En fokusgruppstudie kring talet om kunskap och det estetiska programmet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur elever i årskurs nio talar om kunskap och det estetiska programmet med inriktning teater. Detta för att undersöka orsaker till att antalet sökande till det estetiska programmet sjunker. LÄS MER
7. ”Sen då?” : Svartsyn, framtidstro och reella möjligheterför elever på det Estetiska programmet
Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att bidra med förståelse för hur skolledare och tidigare elever på det estetiska programmet värderar och diskursivt konstruerar inriktningen Bild & formgivning i aspekten estetelevers framtidsutsikter vad gäller studier och yrkesval. Jag vill på detta sätt synliggöra omgivningens syn på programmet och vad estetiska kunskaper kan ha för funktion i samhället. LÄS MER
8. Meritpoängen och jag
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det har pågått en debatt kring meritpoängen sedan systemet ändrades till att endast innefatta språk och matematik med läroplanen GY11. Det diskuteras kring huruvida meritpoängsystemet är missgynnande för elever från studieovana hem eller om det fungerar som en bra belöning för att läsa fördjupningskurser. LÄS MER
9. “Det enda du kan göra egentligen, är ju bara att ta din gitarr och gå ut och ställa dig nånstans.” : Fokusgruppsamtal om gymnasieelevers syn på musik som utbildning och yrke
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Sedan år 2011 har söktrycket till det estetiska gymnasieprogrammet sjunkit med nära 32% enligt Skolverket. Samtidigt har den ekonomiska tillväxten i den svenska musikbranschen ökat med 43% över samma tidsperiod, mellan åren 2011 och 2015. LÄS MER
10. BILD & FORMGIVNING : HUR EN HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE INRIKTNING BESKRIVS 2015
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka synen på den högskoleförberedande utbildningen Bild och formgivning hos skolledning och elever - hur inriktningen beskrivs med fokus på status och framtidsmöjligheter för eleverna. GY11 medförde att estetiska färdigheter nedvärderades inom gymnasieskolan och i uppsatsen beskrivs hur kunskapssynen på teori kontra praktik ger avtryck både inom skolan och i världen utanför. LÄS MER