Sökning: "barns tankar om känslor"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden barns tankar om känslor.

  1. 1. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 2. Barn och ungdomars upplevelse av att leva med typ 1-diabetes : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Robel Beyene; Jahurul Islam; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; children; experience; type-1 diabetes.; Barn; type-1 diabetes; ungdomar; upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ 1 [T1D] ökar över hela världen. T1D är bland de vanligaste endokrina och autoimmuna sjukdomarna hos barn och ungdomar. LÄS MER

  3. 3. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  4. 4. "Att vara på tårna" : Anestesisjuksköterskans upplevelse av att anestesiinducera barn

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Matilda Melander; Matilda Pilemyr; [2023]
    Nyckelord :Anaesthesia nurse; Anesthetize; Paediatric anaesthesia; Perioperative care; Care sciences; Qualitative interview study; Anestesiinduktion; Anestesisjuksköterska; Barnanestesi; Förberedelser; Kvalitativ intervjustudie; Perioperativ vård; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesiinduktion av barn kräver särskild kompetens hos anestesisjuksköterskan. Trygghet och tillit behöver skapas i mötet med barnet, vilket kan utgöra en utmaning om mötet är kort och intensivt. Barns förmåga att samarbeta och delta i förberedelser och vid anestesiinduktionen påverkas av barnets ålder och utvecklingsnivå. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers konflikthantering i förskolan : En kvantitativ studie om pedagogers berättelser om hanteringen av barns konflikter med andra barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Friberg; [2022]
    Nyckelord :Cessation strategy; conflict resolution; conflicts; cooperative strategy; non-verbal communication; verbal communication; Icke-verbal kommunikation; konflikthantering; konflikter; samarbetande strategi; upphörande strategi; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med arbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med barns konflikter med andra barn där frågeställningarna är följande: Hur berättar pedagogerna utifrån sina erfarenheter om sin hantering av barns konflikter? samt Hur görs barnen delaktiga i konflikthanteringen enligt intervjupersonernas berättelser? Den teoretiska utgångspunkten i studien är socialkonstruktionismen, där språket ses som en social handling där vår verklighet är socialt konstruerad och utvecklas i sociala interaktioner med andra, samt det sociokulturella perspektivet. Insamlingen av empiri skedde i form av intervjuer med 4 pedagoger. LÄS MER