Sökning: "examensarbete barns språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden examensarbete barns språkutveckling.

  1. 16. Högläsning i förskolan för barns språkutveckling : Förskollärarens metoder och långsiktiga resultat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Vestlund; [2019]
    Nyckelord :Children; language development; preschool; read aloud;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad forskningen säger om högläsning i förskolan. Frågeställningen handlar om vilka metoder förskollärare använder vid högläsning och vilka långsiktiga effekter dessa metoder har på barns språk. LÄS MER

  2. 17. De yngsta barnens språkutveckling relaterat till vattnets faser : En observationsstudie om hur barns språk kopplat till vattnets aggregationsformer kan förändras genom aktiviteter relaterade till lärandeobjektet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Filippa Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Pre-school; chemistry; language development; Förskola; kemi; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva barns uppfattning och språkliga förändringar när de får undersöka vattnets faser. Examensarbetet utgår ifrån det sociokulturella perspektivet tillsammans med fenomenografi och grundas på kvalitativa observationer av två olika barngrupper som genomfört experiment och reflektionssamtal ledda av en förskollärare. LÄS MER

  3. 18. Högläsning i förskolan för barns språkutveckling : Förskollärarens metoder och långsiktiga resultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Vestlund; [2019]
    Nyckelord :Children; language development; preschool och read aloud;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad forskningen säger om högläsning i förskolan. Frågeställningen handlar om vilka metoder förskollärare använder vid högläsning och vilka långsiktiga effekter dessa metoder har på barns språk. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Fredriksson; Felicia Granlund; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; modersmål; förhållningssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om hur förskolepersonal arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i verksamheten. Detta examensarbete är en kvalitativ studie där vi genomfört åtta semistrukturerade intervjuer med förskolepersonal som arbetar på fyra olika mångkulturella förskolor belägna i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 20. FLER SPRÅK I FÖRSKOLAN : Hur kan flerspråkigheten stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Åman; [2018]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att studera hur förskollärare kan uppmuntra och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, både angående svenskan som barnets andraspråk, och barnets modersmål. Syftet var att ta reda på hur pedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan kan främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER