Sökning: "examensarbete i bildämnet"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden examensarbete i bildämnet.

  1. 11. Estetiska uttrycksformer i svenskämnet : En kvalitativ studie av lärares arbete med estetiska uttrycksformer i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lukas Tunmats; [2019]
    Nyckelord :Aesthetics; extended language; teachers training; competence; languages; methods; linguistic development and aesthetic expressions.; Estetik; vidgat språk; lärarutbildning; behörighet; språk; arbetssätt; språkutveckling och estetisk uttrycksform.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is examining teachers’ view of working with aesthetic expressions in their teaching of the Swedish subject in first grade. The study examines the possibility to distinguish whether teachers’ aesthetic subject competence affects their choices of didactics in their Swedish subject teaching. LÄS MER

  2. 12. Bildlärares upplevelser av digital bildundervisning i åk 1–6. : Möjligheter och begränsningar i bildundervisning med digitala medier, tekniker och verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nannie Norström; [2019]
    Nyckelord :Digital bildundervisning; digitala medier; digitala verktyg; digitalisering; art education; digital education;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har haft som syfte att undersöka hur bildlärare tolkar sitt uppdrag att undervisa med digitala medier, verktyg och tekniker i bildämnet och vad dessa digitala delar kan innebära för bildundervisningen samt kunskapsutvecklingen hos elever i åk 1–6. Detta görs genom fyra kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Förutsättningar för bildundervisning : En ramfaktorteoretisk studie om bildundervisningens begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Stornils; [2018]
    Nyckelord :Ramfaktorer; bildundervisning; ämnesdidaktik; förutsättningar; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ intervjustudie undersöka bildlärares beskrivningar av bildundervisningens förutsättningar för årskurserna 4–6 och vilka faktorer som påverkar den. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Hur beskriver lärarna i bildämnet de möjligheter och hinder som ges för undervisning i bildämnet? Hur beskriver lärarna att ramfaktorerna påverkar elevernas förutsättningar att uppnå kunskapskraven? Och Vad beskriver lärarna att det krävs för att uppnå en likvärdig undervisning? Intentionen är att skapa en bild av hur lärare förhandlar med de förutsättningar som ges för bildämnet i och hur detta påverkar möjligheten att se bildundervisningen som likvärdig på skolorna. LÄS MER

  4. 14. Digitala medier och verktyg i bildundervisningen : En kvalitativ studie av digitala inslag inom gymnasieskolans bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Kevin Rova; [2017]
    Nyckelord :bild; digitalt bildskapande; digitala läromedel; gestaltande examensarbete;

    Sammanfattning : Inom denna uppsats undersöks hur digitala medier och verktyg kan infogas i gymnasieskolans bildundervisning utifrån vilka svårigheter och möjligheter digitalt arbete kan innebära, hur yrkesverksamma bildlärare resonerar kring att arbeta digitalt i ämnet, samt vilka områden som kan urskiljas som centrala när det handlar om digitala inslag för bildskapande, planering, dokumentation, och redovisning inom bildundervisningen. Studien genomfördes mellan december 2016 och april 2017 genom egen gestaltande fördjupning inom digitalt arbete samt ett frågeformulär som besvarades av åtta yrkesverksamma bildlärare. LÄS MER

  5. 15. Traditionellt eller digitalt? En studie om bildämnets innehåll vad gäller traditionell och digital karaktär.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Hallberg; [2017]
    Nyckelord :Traditionell teknik; digital teknik; bildämnet; högstadiet-gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad bildlärare anser om de digitala och traditionella teknikerna i sitt ämne. Vilken plats har dessa? Går det att kombinera de båda, och vad skulle nyttan vara med det? Vilka för- & nackdelar finns det med respektive arbetssätt? Har traditionella tekniker något värde för eleverna och finns det risker med att helt överge dessa? I min undersökning har jag använt mig av kvalitativ intervju i mina möten med sex bildlärare. LÄS MER