Sökning: "explicit undervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 271 uppsatser innehållade orden explicit undervisning.
16. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER
17. Explicit undervisning i läsförståelsestrategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på vikten av att arbeta med explicit undervisning iläsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. Samtidigt som forskning pekat pådet positiva i detta arbetssätt har den uppmärksammat hur denna form av undervisning oftabortprioriteras. LÄS MER
18. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER
19. Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. LÄS MER
20. “Om det bara fanns ett GIS-program som var så enkelt” : En studie kring geografilärares relation till geografiska informationssystem i årskurs 7–9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografi som skolämne är nyanserat och innehållsrikt där specifika metoder och verktyg är väsentliga för inlärning. I och med ett utvecklande digitaliserat samhälle resulterar det till behovet av att lära ut datoriserande verktyg i geografi, däribland Geografiska informationssystem (GIS). LÄS MER