Sökning: "explicita kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden explicita kunskap.

  1. 1. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  2. 2. Känsla av sammanhang i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Johansen; Hanna Okkonen; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; remote work; occupational health and safety OHS ; work environment; Sense of coherence SOC ; social relations; work-life boundary; Hybridarbete; distansarbete; hälsa och säkerhet; arbetsmiljö; känsla av sammanhang; sociala relationer; gränsen mellan arbete och fritid;

    Sammanfattning : Hybridarbete har medfört fördelar och utmaningar som arbetsgivare behöver uppmärksamma för att främja ett hälsosamt arbete. En hybrid arbetsform kan bidra med det bästa från två världar, distans- och kontorsarbete, förutsatt att arbetsgivare och arbetstagare samverkar för att utveckla nya färdigheter för att anpassa sig till det nya arbetssättet. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsen av en delad värld: en kamp mot motståndet : En analys av spänningen mellan myndigheter och Branch Davidians, Colonia Dignidad och FLDS

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rebecca Ferm-Högberg; [2023]
    Nyckelord :Konflikt. Erving Goffman. Stigmatisering. Social kontroll. FLDS. Branch Davidians. Colonia Dignidad;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka och belysa individernas beskrivningar och upplevelser av konflikten mellan myndigheterna och nya religiösa rörelser. Fokus ligger på att förstå konfliktens olika aspekter och dess påverkan på både gruppen och myndigheterna. LÄS MER

  4. 4. Det är en fingertoppskänsla : Spridningen av kunskap i ett bemanningsföretags interna organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Désirée Fager; Björklund Oliver; [2023]
    Nyckelord :Organisatorisk kunskap; humankapital; kunskapsspiralen; bemanningsbranschen; tyst kunskap; explicit kunskap;

    Sammanfattning : Syfte: Mot bakgrund av vikten av kunskap som konkurrensmedel syftar studien till att undersöka hur kunskap sprids i den interna organisationen i ett större bemanningsföretag. Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats med deskriptiv analys. LÄS MER

  5. 5. Tidiga insatser för elever på lågstadiet i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elisabeth Stenbaek; [2022]
    Nyckelord :Motivation; samverkan; specifika läs- och skrivsvårigheter; språklig sårbarhet; tidig stödinsats;

    Sammanfattning : SyfteBidra med kunskap om lärares och speciallärares beskrivningar och förståelse av tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter på lågstadiet samt deras beskrivning av samverkan kring insatserna. Frågeställningar Vad uppfattar lärarna och speciallärarna att tidiga insatser är för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver några lärare och speciallärare att de undervisar elever efter indikation på misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver lärare och speciallärare att samarbetet ser ut kring tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? TeoriUppsatsen vilar på Lev S. LÄS MER