Sökning: "förälder-barn-interaktion"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet förälder-barn-interaktion.

  1. 1. The acquisition of Swedish prepositions : A longitudinal study of child comprehension and production of spatial prepositions

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Sofia Tahbaz; [2018]
    Nyckelord :Child language acquisition; Spatial prepositions; Comprehension; Production; Parent-child interaction; Structured test; SECDI; Barns språkutveckling; Spatiala prepositioner; Förståelse; Produktion; Förälder-barn interaktion; Strukturerat test; SECDI;

    Sammanfattning : Prepositions are acquired at earliest during the second year of life. This thesis investigates 16 children acquiring Swedish spatial prepositions, i.e. på ‘on/at’, i ‘in/at’, under ‘under’, bredvid ‘beside/next to’, bakom ‘behind/back’ and framför ‘in front’. LÄS MER

  2. 2. Swedish toddlers’ use of turn-final gaze in dyadic child-parent interaction

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Stina Andersson; [2018]
    Nyckelord :Turn-taking; gaze; child-parent interaction; pragmatics; questions; Turtagning; blick; barn-förälder-interaktion; pragmatik; frågor;

    Sammanfattning : Turn-final gaze at the interlocutor has been suggested to fill different functions in conversation: being monitoring, regulatory or response-seeking. 16 Swedish toddlers use of turn-final gaze in dyadic interaction with their parents was investigated at the ages 1;0, 1;6, 2;0, 2;6 and 3;0. LÄS MER

  3. 3. Emblem use in parent-child interaction : A longitudinal study

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Sofia Tahbaz; [2017]
    Nyckelord :Emblem use; language acquisition; formulaic gestures; parent-child interaction; productive vocabulary; Emblemanvändning; barns språkutveckling; fasta gester; förälder-barn interaktion; produktivt ordförråd;

    Sammanfattning : This thesis investigates emblem use exploratory in parent-child interaction. Emblems are conventional gestures with a verbal equivalent. The aim of this study was to answer if emblem use facilitates language acquisition. Formulaic gestures – fixed gestures accompanying songs – were examined as a subgesture of emblems. LÄS MER

  4. 4. Beröringens roll för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Sofia Tahbaz; [2016]
    Nyckelord :Touch; Language acquisition; Active vocabulary; Parent-child interaction; Beröring; Barns språkutveckling; Produktivt ordförråd; Förälder-barn interaktion;

    Sammanfattning : Beröring är en modalitet som visat sig spela en stor roll i människans utveckling. Föreliggande studie hade för avsikt att undersöka beröringens roll i barnets språkutveckling, utifrån hur beröring förändras över tid och hur det påverkar barnets produktiva ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Beröring i interaktion mellan föräldrar och deras barn

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för fonetik

    Författare :Alice Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Beröring; förälder-barn-interaktion; ickeverbal kommunikation; språkutveckling hos barn.;

    Sammanfattning : Beröring är, efter att länge ha varit ganska förbisett, numera ett växande forskningsområde inom förälder-barn kommunikation. Detta har skett i takt med att man har insett vikten av social interaktion för utvecklingen av alla kognitiva förmågor, och kanske särskilt för språkutvecklingen. LÄS MER