Sökning: "föräldra samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden föräldra samarbete.

  1. 1. Föräldrar till barn men neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – en intervjustudie om samverkan med skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Inga-Karin Dentz; [2019]
    Nyckelord :bemötande; barn i behov av särskilt stöd; föräldrar; NPF; samarbete; specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningInga-Karin Dentz (2019) Föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning – en intervjustudie om samverkan med skolan (Parents to children with autism spectrum disorder – an interwiev study about cooperation with the school) en kvalitativ intervjustudie om hur föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning uppfattar samarbetet med skolan.SyfteSyftet med detta arbete är att genom intervjuer undersöka hur föräldrar till barn med NPF uppfattar samarbetet mellan hemmet och skolan. LÄS MER

  2. 2. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. ”Ingen ska fan säga till mig hur jag ska tillbringa tiden med mina barn” : En kvalitativ intervjustudie av lärares och föräldrars perspektiv på föräldrasamverkan i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Filosofiska fakulteten

    Författare :Hanna Enbom; [2014]
    Nyckelord :Parental interaction; Parental collaboration; Parent-; and teachers perspective; elementary school; Föräldrasamverkan; föräldrasamarbete; föräldra- och lärarperspektiv; grundskola.;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att belysa utvalda lärares och föräldrars perspektiv på hur föräldrasamverkan implementeras i deras aktuella grundskolor. Varierade aspekter till varför detta samarbete är väsentligt beskrivs i relation till den aktuella forskningsfronten. LÄS MER

  4. 4.  När det väl var dags var det bara att hoppa in i förskoleklassen :  Ett arbete om övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Palm; [2010]
    Nyckelord :differences of children; preparative work; collaboration; transition from preschool to preschool class.; barns olikheter; förberedande arbete; samverkan; övergången förskola till förskoleklass.;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this work is to contribute knowledge about the transition of children from preschool to preschool classes. The experiences of pedagogical staff, parents and children are described, based on four deepening questions. LÄS MER

  5. 5. “They only phoned when there where trouble” : Parents- and adults experience of parental co-operation with school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Borg; [2008]
    Nyckelord :Roma; parental co-operation; intercultural education; national minority; antigypsism; Roma; antigypsy; antigypsism; nationell minoritet; föräldra samarbete; hem och skola; interkulturellt lärande; interkulturell pedagogik; rom; romer; antiziganism; romani; romani chib;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to investigate the experiences some adult Romans have of co-operation between Romani parents and school. The study is based on interviews and has been inspired of critical ethnography and hermeneutic theories. LÄS MER