Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. A Bridge Between Home and School : A qualitative study about promoting parental school involvement of immigrant parents, for enhancing children’s academic success
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : The overall purpose of this thesis was to explore the program “Bredsands Brobyggare,” which aims to increase immigrant parents’ involvement and participation in their children’s schooling. This was achieved by studying how the “bridge builders” experience relationship building with the parents and what strategies they use while working with the target group, as well as how these strategies are considered to affect the parents’ involvement in school. LÄS MER
2. Läsläxan - Hjälper eller stjälper?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är menat ska ge svar på om läsläxan är till för att fungera som avlastning för lärare i syfte om att lära elever läsa. Om så är fallet, får hemmen den stöttning och redskap från skolhåll för att kunna göra det faktiska arbetet skolan i praktiken lägger i famnen på vårdnadshavare? Uppsatsen ska även försöka svara på om elever som läser läsläxan hemma får en större progression än de som inte gör det. LÄS MER
3. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER
4. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER
5. “Fan vad bra att ni sprang efter mig” : En kvalitativ studie om professionellas syn på risk- och skyddsfaktorer för ungdomskriminalitet i utsatta områden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att få ökad kunskap om hur professionella arbetar för att förebygga att unga i utsatta områden inte ska dras in kriminalitet. Den metodologiska utgångspunkten i studien är en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt synsätt där semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem intervjupersoner. LÄS MER