Sökning: "förberedelseklass matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden förberedelseklass matematik.

  1. 6. Laborativt material i matematikundervisning : Ett hjälpmedel även för utvecklandet av svenska språket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Proust; [2017]
    Nyckelord :matematik; laborativt material; andraspråkselever; språkkunskaper;

    Sammanfattning : Många av dagens skolklasser består i högre utsträckning av elever som kommer från andra länder och kulturer där hemspråket talas i både hemmet och bland kamrater. Dessa barns svenska språkbas är oftast mer begränsad än hos de barn som har svenska som modersmål. LÄS MER

  2. 7. Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Liljeheden; [2016]
    Nyckelord :inställning; intensivundervisning; matematik; mattekoden; måluppfyllelse; självförtroende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Liljeheden, Patricia (2016) Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp,Förväntat kunskapsbidragBaserat på mina resultat är intensivträning i föreliggande studie genom ett webbaserat datorprogram, Mattekoden, värt att ha som komplement till den ordinarie undervisningen för att befästa grundläggande kunskaper inom taluppfattningen för äldre grundskoleelever. Det ökade självförtroendet, intensivundervisningen och en positivare inställning till ämnet matematik gav ökade prestationer och därmed skapades större förutsättningar till ökad måluppfyllelse. LÄS MER

  3. 8. En salig blandning av skolbakgrunder : Andraspråkselevers måluppfyllelse och dilemman i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Liselotte Sjögren; [2015]
    Nyckelord :nyanländ; modersmål; förberedelseklass; högstadium; kommunikation; intervju;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie som utförts på en 7-9 grundskola. Studien syftar till att ge en fördjupad syn av hur andraspråkselever upplevde matematikundervisningen i sina forna hemländer och i jämförelse med den svenska matematikundervisningen de möter. LÄS MER

  4. 9. På vilket sätt möter pedagogen flerspråkiga elever i matematikundervisningen? : En kvalitativ studie på två kommunala 4-6 skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Normann; [2014]
    Nyckelord :nyanlända; svenska som andraspåk; modersmål; studiehandledning; matematik.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ge fördjupad kunskap genom litteratur, intervjuer och observationer hur pedagoger möter flerspråkiga elever i matematikundervisningen. Flerspråkiga elever har ett annat modersmål som i sin tur kan medföra att behovet av speciella insatser behövs i undervisningen i matematik. LÄS MER

  5. 10. Med annat modersmål : Nyanländas skolsituation inom grundskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Svenska som andraspråk

    Författare :Git Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Nyanlända; svenska som andraspråk; kartläggning; skolutveckling; studiehandledning; mottagande; grundskola; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att beskriva mottagandet för nyanlända elever, i år 6-9, vad gäller utbildning i en kommun i Sverige. Studiens avsikt har därmed varit att belysa, med utgångspunkt i tidigare forskning, vilka förutsättningar för en positiv skolutveckling som den nuvarande organisationen erbjuder. LÄS MER