Sökning: "förkunskaper skola"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden förkunskaper skola.

  1. 16. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Eklund; Hannes Hemme; [2019]
    Nyckelord :analysförmåga; diskussionsformer; gymnasieskolan; kritiskt förhållningssätt; kritiskt tänkande; källkritik; problembaserat lärande; ramfaktorteorin; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER

  2. 17. IMPLEMENTERING AV EN LÄRPLATTFORM EN FALLSTUDIE

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Victoria Naverfeldt; Magnus Olovsson; [2018-07-04]
    Nyckelord :implementering; lärplattform; skola; lärare; IT-acceptans; fallstudie; TAM;

    Sammanfattning : Fallstudien har undersökt implementeringen av en ny lärplattform på en svensk gymnasieskola och syftet har varit att undersöka hur lärare vid en specifik gymnasieskola uppfattat hur implementeringen av en ny lärplattform gått till. Vidare har syftet varit att undersöka hur och av vilka beslutet fattades samt hur implementeringen utformades. LÄS MER

  3. 18. "Jag är visst viktig" : En studie om modersmålslärares uppfattning om samverkan och modersmålsundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Zana Haji Hashi; Rayhan Fouzai; [2017]
    Nyckelord :modersmålslärare; nyanlända; samverkan; skola; studiehandledning;

    Sammanfattning : För att man ska kunna undervisa elever som inte har svenska som sitt modersmål är det önskvärt att det finns en samverkan mellan modersmålslärare och lärare. Samverkan kan bland annat gå ut på att anpassa undervisningen så att eleven lär sitt andraspråk på bästa sätt. LÄS MER

  4. 19. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; matematiska förmågor; procedurfokus; utmaningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER

  5. 20. Geografi - ett stort litet ämne : Om gymnasieelevers och lärares syn på vad geografiämnet ska förmedla och förmedlar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tove Cederquist; [2017]
    Nyckelord :Geografi; didaktik; gymnasieskolan; ämnesövergripande arbete; holistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Geografiämnet är brett och ger ett holistiskt perspektiv på livet på jorden vilket skapar stora möjligheter för lärare att göra ämnet relevant och intressant för eleverna. Geografiämnet var under 1900-talet uppdelat i natur- och kulturgeografi på gymnasiet, detta har satt spår i läroplaner, läroböcker och samhället. LÄS MER