Sökning: "förkunskaper skola"
Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden förkunskaper skola.
16. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER
17. IMPLEMENTERING AV EN LÄRPLATTFORM EN FALLSTUDIE
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Fallstudien har undersökt implementeringen av en ny lärplattform på en svensk gymnasieskola och syftet har varit att undersöka hur lärare vid en specifik gymnasieskola uppfattat hur implementeringen av en ny lärplattform gått till. Vidare har syftet varit att undersöka hur och av vilka beslutet fattades samt hur implementeringen utformades. LÄS MER
18. "Jag är visst viktig" : En studie om modersmålslärares uppfattning om samverkan och modersmålsundervisning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : För att man ska kunna undervisa elever som inte har svenska som sitt modersmål är det önskvärt att det finns en samverkan mellan modersmålslärare och lärare. Samverkan kan bland annat gå ut på att anpassa undervisningen så att eleven lär sitt andraspråk på bästa sätt. LÄS MER
19. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER
20. Geografi - ett stort litet ämne : Om gymnasieelevers och lärares syn på vad geografiämnet ska förmedla och förmedlar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografiämnet är brett och ger ett holistiskt perspektiv på livet på jorden vilket skapar stora möjligheter för lärare att göra ämnet relevant och intressant för eleverna. Geografiämnet var under 1900-talet uppdelat i natur- och kulturgeografi på gymnasiet, detta har satt spår i läroplaner, läroböcker och samhället. LÄS MER