Sökning: "förskola handdocka"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskola handdocka.
1. Sex förskollärares arbete med barn som har kommunikativa funktionsnedsättningar - en intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Undersökningen har strävat efter att besvara undersökningsfrågan ”Vad har förskollärare för strategier för att inkludera barn med kommunikativa funktionsnedsättningar?”. Allt fler barn i förskolan har kommunikativa funktionsnedsättningar, såsom en fastställd diagnos, annat modersmål eller är sen i talutvecklingen av andra orsaker. LÄS MER
2. Berättandets magi - En studie om det muntliga berättandet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att vi idag jämfört med för många år sedan inte längre använder oss av det muntliga berättandet. Det muntliga berättandet skapar många ingångsvägar till att lära sig lyssna, skriva, skapa förståelse, utveckla sin fantasi och göra oss till egna berättare. LÄS MER
3. Handdockan- Ett medierande redskap i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Detta examensarbete har sitt fokus på förskolebarnens lek och dess olika former med handdockan. Syftet med denna studie var att undersöka hur barnen intregerar med handdockan och hur de använder dem som medierande redskap. Undersökningen var utförd som en observationsstudie av barnen på en förskola i åldern 3-5 år. LÄS MER
4. Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de tvåskolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hurhanddockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ochanalyserats och därefter kategoriserats och sorterats utifrån de två frågeställningarna. LÄS MER
5. Värdegrund genom skapande möten : en värdepedagogisk arbetsmodell i förskolan och förskoleklassen
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I takt med den ökade uppmärksamheten för värdegrundsfrågor i samhället har också förskolan och skolan skyldighet att utveckla arbetsplaner och åtgärdsprogram för att motverka mobbning, utanförskap och diskriminering. I styrdokumenten för förskola och skola står att det är en viktig uppgift att till barn/elever förmedla och förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. LÄS MER