Sökning: "förskola kvalitet"
Visar resultat 11 - 15 av 195 uppsatser innehållade orden förskola kvalitet.
11. Exkludering i förskolans undervisning : En studie som synliggör orsaker till exkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande i detta
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Forskningsanalysen visar hur orsaker till exkludering i undervisningen i förskolan kan bero på brist på kunskap, hjälpmedel och resurser som anses utgöra de största orsakerna till att exkludering uppstår. För att synliggöra samt skapa förståelse för hur exkludering uppstår i olika undervisningssituationer och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande mot detta har intervjuer av förskolepersonal som gjorts i tre kommunala förskolor använts som metod i studien. LÄS MER
12. Det kollektiva lärandet i förskolans arbetslag : En kvalitativ studie om förskolans pedagogiska personals uppfattning och användning av det kollektiva lärandet genom reflektion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att få en ökad förståelse för det kollektiva lärandet genom reflektion i arbetslagen på förskolorna och har haft sin utgångspunkt från ett sociokulturellt perspektiv med kompletterande teoretiska begrepp. Studien bygger dessutom på en kvalitativ ansats och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
13. "Det ska väl vara digitalt och det ligger i tiden" : en intervjustudie om pedagogers uppfattningar om InfoMentor som digitalt verktyg för dokumentation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöks pedagogers olika uppfattningar om dokumentation i digital form i förskolan. Den frågeställning som studien avser att besvara är vilka uppfattningar pedagoger har om InfoMentor som digitalt verktyg för dokumentation. I studien har nio intervjuer genomförts med pedagoger i förskolor i två olika kommuner. LÄS MER
14. Leder lägre kvalitet i förskolan till att fler barn stannar hemma?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Fokuset för den svenska familjepolitiken har länge varit på möjligheten att kombinera familj och förvärvsarbete men hjälp av föräldraförsäkringen och barnomsorgen. Tidigare forskning har visat att barnomsorg av hög kvalitet kan främja barns humankapitalutveckling och en central fråga som uppstått är om kvaliteten på de tillgängliga förskolorna påverkar föräldrars benägenhet att skriva in sitt barn i förskolan. LÄS MER
15. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER