Sökning: "förskola kvalitet"

Visar resultat 16 - 20 av 195 uppsatser innehållade orden förskola kvalitet.

  1. 16. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therése Larsson; Elin Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskolläraruppdraget; förutsättningar; planerings- och reflektionstid; ramfaktorer; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER

  2. 17. ”Ja det är ju viktigt för barnen att vila, men jag vet inte riktigt när vi bestämde att böcker är vila” : En litteraturstudie om hur förskollärare didaktiskt planerar och tillämpar högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Mäki; Pernille Primdahl; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Högläsning; Planering; Tillämpning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur legitimerade förskollärare i tidigare studentuppsatser beskriver att de didaktiskt planerar och tillämpar högläsning i förskolan för att främja barns lärande och utveckling. Studien är en allmän litteraturstudie med systematisk ansats där empirin bygger på 27 studentuppsatser med legitimerade förskollärare som respondenter. LÄS MER

  3. 18. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  4. 19. Förskolans arbete för en likvärdig och anpassad utbildning för alla barn : En kvalitativ studie om likvärdighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Wedberg; Awika Dawood; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; kvalitet; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur personal inom förskolans verksamhet resonerar för att med kvalitet nå läroplanens mål om en likvärdig utbildning som är anpassad för samtliga barn. Studien är utförd med en kvalitativ metod genomförd med sex semistrukturerade intervjuer, för att få ta del av förskolepersonals resonemang kring likvärdighet, inkludering samt kvalitet. LÄS MER

  5. 20. Användningen av BIM-verktyg och Lean-principer för optimerade tidsplaner i byggprojekt : En fallstudie av implementering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Yazeed Alkhatib; Mohammad Alshammaa; [2023]
    Nyckelord :Critical Path Method CPM ; Line Of Balance LOB ; Vico Office; Building Information Modeling BIM ; Lean principles.;

    Sammanfattning : Inom byggbranschen är förseningar i byggprojekts leveranser vanligt förekommande och utgör ett utmanande problem. För att övervinna detta problem krävs en utvecklad och noggranna tidsplaner som följs av alla berörda parter. LÄS MER