Sökning: "förskola och inflytande"

Visar resultat 16 - 20 av 665 uppsatser innehållade orden förskola och inflytande.

  1. 16. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  2. 17. Integritet i förskola : Förskollärares tankar om uppdraget och dess förverkligande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Lundén; [2023]
    Nyckelord :integritet; kroppslig integritet; personlig integritet; subjektifiering; förskola; förskollärare; förskolebarn; autonomi; identitet; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare uppfattar integritetsuppdraget i förskola och hur de beskriver förverkligandet av det. Undersökningen har genomförts kvalitativt med en intervjumetod där åtta förskollärare ingår. En hermeneutisk tolkande ansats har använts för att nå förståelse i det som undersöks. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares utformning av språkundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Gabriella Gustafsson; Michaela Klein; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; didaktik; språkmiljö; delaktighet; inflytande; språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex förskollärare beskriver sin utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är följande: Vad kännetecknar språkundervisning i förskolan enligt förskollärarna? Vilka språkdidaktiska val beskriver förskollärarna? Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 19. Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kiira Hursti; Emelie Stemansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; samspel; förskola; måltid;

    Sammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka förskollärares uppfattningar angående den pedagogiska måltidens ändamål. För att undersöka syftet har vi använt oss av semistrukturerade kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat totalt sex förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 20. Förskollärarens syn på barns möjlighet till återhämtning i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Bergkvist; Sofie Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Återhämtning förskola utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare ser på barns inflytande, barns möjligheter samt behov av egeninitierad återhämtning i förskolans utomhusmiljö. Ämnet är valt för att bidra till en större förståelse för hur utomhusmiljön kan gynna barnens återhämtning. LÄS MER