Sökning: "förskola skola specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden förskola skola specialpedagogik.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  3. 3. Hur specialpedagogiken har förändrats i styrdokumenten från 1998 till 2018.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angelica Rasmusson; Rebecca Svensson; [2023]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplanen; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att lyfta fram hur den specialpedagogiska professionen växt fram. Studien genomfördes i form av en innehållsanalys av läroplanerna från 1998, 2010, 2016 och 2018. Materialet sorterades med syfte att lyfta fram specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En kvalitativ studie om övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Persson; Margareta Torell Selin; [2023]
    Nyckelord :Övergångsprocess; samverkan; förskollärare; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i specialpedagogens uppdrag när det gäller övergångsprocessen från förskola till förskoleklass. Övergångsprocessen innebär att två skolformer ska utbyta information och samverka om barnens undervisning, utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogers praktiska arbete i skola och förskola : En kvalitativ analys av uppfattningar om yrkesrollen, förväntade och faktiska arbetsuppgifter

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Minela Nuhic; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; praktiska och förväntade arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Otydliga uppdragsbeskrivningar för specialpedagoger bidrar till ökad stressnivå och arbetsbelastning, det leder också till minskad motivation och vilja till att stanna inom yrkesrollen. Specialpedagogens uppdrag benämns heller inte i styrdokument, detta har resulterat i att yrkesrollen ofta blandas ihop med speciallärare och innebär att de utför arbetsuppgifter som inte anses ingå i uppdraget eller rollen för en specialpedagog. LÄS MER