Sökning: "förskola systematisk litteraturstudie"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden förskola systematisk litteraturstudie.

  1. 11. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 12. Miljön i förskolan : möjligheter och begränsningar för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Andersson; Frida Rickegård; [2020]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; förutsättningar; hälsa; kvalitet; lärande; miljö; möjligheter; stress och utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från syftet att lyfta fram faktorer som bidrar till en förbättrad förskolemiljö för barn och vuxna att vistas i, samt gynnar barns utveckling och lärande. Sociokulturell teori utgör examensarbetets teoretiska ramverk, detta för att vi ansåg att teorin speglar vikten av barns interaktioner med andra, såväl barn som vuxna, som kan bidra till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 13. Barns inflytande i undervisning på förskolan : En systematisk litteraturstudie om barns inflytande i undervisning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Bang; [2020]
    Nyckelord :Förskola; inflytande; undervisning; förskollärare; barnsyn; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet är att beskriva relationen mellan undervisning och barns inflytande i förskolan. Syftet inkluderar hur förskollärare påverkar barns inflytande i undervisning på förskolan. LÄS MER

  4. 14. Barns literacyutveckling genom högläsning i förskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Lundin; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; literacy; förskola; pedagog; läs- och skrivutveckling; undervisning; högläsningsideal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Att läsa högt för barn är en vanlig aktivitet i de flesta förskoleverksamheter och har en bidragande faktor till att barn lär sig läsa och skriva. Denna systematiska litteraturstudie riktas mot de aspekter i högläsningen som bidrar till att barns literacyutveckling gynnas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Insatser för att minska risken för övervikt och fetma hos barn : En litterturstudie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elin Silfversten; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett stort folkhälsoproblem för såväl vuxna som för barn. Problemet ökar ständigt och över 40 miljoner barn under fem år är drabbade världens över. Miljö, ärftlighet och livsstil är bidragande faktorer till problemet. LÄS MER