Sökning: "förskola systematisk litteraturstudie"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden förskola systematisk litteraturstudie.
21. ADHD-diagnostisering under förskoleåren : En systematisk litteraturstudie hur forskning ställer sig till diagnostisering av ADHD hos barn i förskoleåldern
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur forskning från olika vetenskapliga fält och länder resonerar kring diagnostiseringen av ADHD hos förskolebarn. Som metod har en systematisk litteraturstudie använts, där de 22 vetenskapliga artiklar som framkommit vid den noggranna systematiska sökningen har granskats och analyserats genom en innehållsanalys. LÄS MER
22. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER
23. Utomhuspedagogik i naturvetenskaplig undervisning : En systematisk litteraturstudie om utomhuspedagogik i den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan-årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad tidigare forskning säger om elevers lärande i naturvetenskap genom utomhuspedagogik, med ett särskilt fokus på elever från förskola till årskurs 6. Studiens frågeställningar behandlar lärares intentioner med utomhuspedagogik i den naturvetenskapliga undervisningen, hur utomhuspedagogik kan stödja elevers lärande samt vilka utmaningar arbetssättet kan medföra. LÄS MER
24. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER
25. ATT GE ETT BARN DE BÄSTA FÖRUTSÄTTNINGARNA - EN SYSTEMATISK LITTERATURSTUDIE ANGÅENDE ANTISOCIALT BETEENDE, BARNUPPFOSTRAN OCH FÖRÄLDRASTÖD
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Antisocialt beteende i barndomen har visat sig spela en viktig roll till varför individer agerar normbrytande i vuxen ålder. Att förebygga problembeteende i tidig ålder, som kan leda till antisocialt beteende, är av stor vikt för dessa individer. LÄS MER