Sökning: "förskolepedagoger"
Visar resultat 31 - 35 av 319 uppsatser innehållade ordet förskolepedagoger.
31. Tillrättavisning av barn i förskolan : En studie om maktutövning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers uppfattning om användningen av tillrättavisning av barn i förskolan. Studien undersöker även de strategier förskolepedagoger upplever sig ha för att bemöta barn som ignorerar tllrättavisningar. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats. LÄS MER
32. Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. LÄS MER
33. Barns personliga integritet ur förskolepedagogers synvinkel : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med syfte att undersöka på vilka sätt förskolepedagoger anser att de arbetar med att förmedlar förskolebarns rätt till personlig integritet i förskolan. För att kunna få svar på vårt syfte har vi utgått ifrån två frågeställningar “Hur förmedlar förskolepedagoger barns rätt till integritet till förskolebarn?”, “På vilka sätt resonerar förskolepedagoger om relationen mellan förskolans organisation och förskolebarns rätt till en personlig integritet?” Ett problem vi har uppmärksammat under vår verksamhetsförlagda utbildning är olika situationer när barn har sagt “nej” men att pedagogerna gått emot barnets egna röst. LÄS MER
34. Förskolerektorns ansvar för pedagogernas digitala kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: I den senaste versionen av läroplanen som tagits fram för förskolan läggs det mer vikt än någonsin på digitalisering och användandet av digitala verktyg i förskolans undervisning. Detta nya fokus på digitala verktyg i styrdokumenten ställer nya krav på både rektorer och pedagoger. LÄS MER
35. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER