Sökning: "förskollärare ledarskap på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden förskollärare ledarskap på förskolan.

  1. 1. Ansvar och ledning utifrån Lpfö18. En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar av revideringen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Åse Karlsson; Klara Nylén; [2024-02-26]
    Nyckelord :Revidering; implementering; ansvar; ledning; ledarskap; förskollärare; arbetslag; rektorer; förskola; profession; uppdrag; komplexitet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Med anledning av den nya revideringen för förskolan (Lpfö 18) som trädde i kraft i juli 2019 önskade vi i maj 2021 undersöka hur den uppfattades några år senare. Det som särskilt intresserat oss är de nytillkomna skrivningarna gällande ansvar och ledning. Detta arbete består av en mindre empirisk studie. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Katrin; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER

  4. 4. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER