Sökning: "förskollärarkompetens"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet förskollärarkompetens.

  1. 6. Begränsande och möjliggörande faktorer för undervisning : En intervjustudie om förskollärares förståelse för undervisningsbegreppet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mette Sundquist; [2019]
    Nyckelord :Ecological of human development theory; preschool teacher’s competence; teaching.; Förskollärare; förskollärarkompetens; undervisning; utvecklingsekologisk teori.;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to make limiting and enabling factors for teaching in preschool visible. The study assume from an ecological of human development theory and a fenomenographic method with a thematic course. The study is built on preschool teacher´s understanding of the teaching concept. LÄS MER

  2. 7. Förskollärar-och undervisningskompetenser för förskollärares yrkesutövning : En studie med åtta verksamma förskollärarnas uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Norberg; Saga Quist; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; kunskaper; Lpfö 18; läroplan; undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån det läroplansteoretiska perspektivet har vi betraktat hur förskollärare uppfattar kompetenser kopplade till yrkesrollen hos förskollärare och vilka undervisningskompetenser som beskrivs som betydelsefulla inom förskolan. Syftet med studien är att analysera hur förskollärarkompetens betraktas av verksamma förskollärare och vilka undervisningskompetenser som kan krävas för yrkesutövningen. LÄS MER

  3. 8. Förskollärares kompetensutveckling och förutsättningar för undervisning av fysik i förskolan : En studie av sju förskollärares uppfattningar om deras kompetensutveckling och fortbildning i fysik samt förutsättningar för fysikundervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Vahlström Rebecka; [2018]
    Nyckelord :Competence; physics in preschool; preschool teachers; further education; physics; preschool teachers’ competence; educational conditions.; Kompetensutveckling; fysik i förskolan; förskollärare; fortbildning; fysik; kompetens; förskollärarkompetens; utbildningsförutsättningar.;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate seven in-service preschool teachers’ conception of their competence in physics, needs in further educational training and their perceptions around conditions surrounding physics education in preschool. The study is based on a phenomenographic approach where individual interviews have been conducted. LÄS MER

  4. 9. Varför fick du men inte jag? : En kvalitativ studie som belyser olika perspektiv på förskollärarkompetens utifrån statens kvalitetssatsning, lärarlönelyftet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Skjäret Falch; Cassandra Päivärinne; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; Lärarlönelyftet; Förskollärarkompetens; Profession; Kompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad som bedöms som förskollärarkompetens utifrån statens kvalitetssatsning, lärarlönelyftet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem förskollärare som blivit beviljade lärarlönelyftet samt tre förskolechefer som tagit beslut om vilka som skulle premieras. LÄS MER

  5. 10. ROLLFÖRDELNING MELLAN FÖRSKOLLÄRARE OCH BARNSKÖTARE I PRAKTIKEN : - En studie utifrån ett förskollärar-, barnskötar- och förskolechefs perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Jansson; Petra Sjöholm; [2016]
    Nyckelord :Arbetsfördelning; arbetslag; förskollärarkompetens; rollfördelning och profession;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka synsätt som förekommer kring rollfördelningen mellan förskollärare och barnskötare. Vi kommer även undersöka hur dessa yrkeskategoriers kompetenser tas tillvara i praktiken. LÄS MER