Sökning: "försvarsindustri"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet försvarsindustri.

  1. 11. Utvecklingssamtal : En studie ur aktörsperspektiv i en svensk försvarsindustri

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ieva Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; fenomenologi; förväntansteori; psykolo giska kontrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom kvalitativa djupintervjuer av chefer och medarbetare studera, beskriva och förstå fenomenet utvecklingssamtal. Undersökningen genomfördes i en medelstor svensk försvarsindustri enligt en fenomenologiskt inspirerarad metodik. LÄS MER

  2. 12. Svensk och finsk försvars- och säkerhetspolitik – likheter och skillnader : Analys kring möjligheterna till fördjupat samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Joel Cohn; [2013]
    Nyckelord :Säkerhetspolitik; försvarspolitik; nordiskt försvarssamarbete; NORDEFCO;

    Sammanfattning : Sverige och Finland har tillsammans med övriga nordiska länder en gemensam värdegemenskap. Detta innebär att vi delar och värnar om gemensamma värden, exempelvis demokrati och mänskliga rättigheter. Att vi även delar en liknande historia, språk och kultur gör att det funnits goda förutsättningar för samarbete. LÄS MER

  3. 13. Svensk vapenexport till Saudiarabien: En granskning av skillnaderna mellan regelverk och reell politik inom svensk vapenexport till Saudiarabien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Pia Andersson; Anja Skoglund; [2013]
    Nyckelord :mänskliga rättigheter; Sverige; vapenexport; Saudiarabien; ekonomiska faktorer; handel; radikalism; svensk försvarsindustri; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Svensk vapenexport ska enligt lag ske i linje med svensk utrikespolitik, där mänskliga rättigheter ska ingå i det svenska utrikespolitiska arbetet för att sprida demokratiska värderingar globalt. Det uppstår dock en problematik och en viss oklarhet om hur väl utrikespolitiken efterföljs då Sverige handlar med Saudiarabien som anses vara en diktatur. LÄS MER

  4. 14. Att finna glappen : En studie om upplevelsen av Saabs varumärke

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Helena Andersson; Hedvig Sundin ; [2007]
    Nyckelord :Internt varumärkesarbete; externt varumärkesarbete; företagsvarumärke; varumärkesbyggnad; varumärke; intern kommunikation; extern kommunikation; försvarsindustri;

    Sammanfattning : Problemformulering: Saab som varumärke är ett så kallat företagsvarumärke. För att ett företag ska lyckas bygga upp ett framgångsrikt företagsvarumärke är det viktigt att fokusera på tre delar, vision, kultur och image. Dessa tre delar bör stämma överens i så stor utsträckning som möjligt. LÄS MER

  5. 15. Konkurrens och samarbete : ett äktenskap inom försvarsindustrin

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Bejerstrand; Maria Björéus; [2005]
    Nyckelord :Business and economics; Keyword co-opetition; konkurrens; samarbete; offset; försvarsindustri; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Traditionellt sett har två från varandra separata förhållanden dominerat marknaden, konkurrens och samarbete. Företag förväntas ofta delta i skilda relationer med sina konkurrenter respektive samarbetspartners. LÄS MER