Sökning: "förväntningar på specialpedagog"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden förväntningar på specialpedagog.

  1. 21. Rektorernas förväntningar : Vilka förväntningar har åtta rektorer på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Camilla Vallström; Irina Grossu; [2020]
    Nyckelord :kompetens; ledarskap; profession; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera åtta rektorers förväntningar på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter på individ-, grupp- och organisationsnivå samt undersöka om rektorernas förväntningar var uttalade bland specialpedagoger och övrig personal på skolan. Resultatet av studien visade att de åtta intervjuade rektorerna har kunskap om specialpedagogers kompetens och skillnaden mellan specialpedagogers och speciallärares kompetenser. LÄS MER

  2. 22. Spelar bakgrunden någon roll? : Rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Ingela Engman; Carolina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Principals special education competence; principal education; special education assignments of the school and the principal; special education teacher s role; special education approach; Rektors specialpedagogiska kompetens; rektorsutbildningen; skolans och rektors specialpedagogiska uppdrag; specialpedagogens uppdrag; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och deras framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund. Vår förhoppning är att detta i förlängningen bidrar till en samsyn mellan rektor och specialpedagog i skolan. LÄS MER

  3. 23. Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare : En intervjustudie om hur specialpedagoger tolkar och beskriver sitt uppdrag och sin roll

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Gustafsson; AnnCharlotte Kjellvåg; [2020]
    Nyckelord :adviser; communication; cooperation; relationship; special educator; qualified dialogue partner; kommunikation; kvalificerad samtalspartner; relation; rådgivare; samverkan; specialpedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens uppdrag och roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare. Eftersom dess innebörd inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till olika förväntningar och föreställningar. LÄS MER

  4. 24. "Då är det inte en så stor grej att börja fyran" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring stadieövergångar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Victoria Öhrman; Maria Mohall; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagog; stadieövergångar; relationer; beredskap; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att utforska och beskriva variationen av uppfattningar kring stadieövergångar bland pedagogisk personal som tar emot nya klasser i årskurs fyra och sju. Studien skulle även öka vår kunskap om personalens förväntningar på specialpedagogisk stöttning i samband med stadieövergångar. LÄS MER

  5. 25. Rektorers uppfattning om specialpedagogens yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Olander; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagog; rektor; skolutveckling; SENCO; specialpedagogik; ledarskap; systemteori; specialpedagogens yrkesroll; organisering; skolors organisering av specialpedagogen;

    Sammanfattning : Specialpedagogprogrammet uppkom 1990 men trots detta finns fortfarande oklarheter på skolorna vad specialpedagogens arbetsuppgifter är. Det märks att det på flera skolor råder en viss förvirring och i många fall bristande kunskap kring vad en specialpedagog ska göra. LÄS MER