Sökning: "förväntningar på specialpedagog"
Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden förväntningar på specialpedagog.
21. Rektorernas förväntningar : Vilka förväntningar har åtta rektorer på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter i grundskolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att studera åtta rektorers förväntningar på specialpedagogers yrkesroll och arbetsuppgifter på individ-, grupp- och organisationsnivå samt undersöka om rektorernas förväntningar var uttalade bland specialpedagoger och övrig personal på skolan. Resultatet av studien visade att de åtta intervjuade rektorerna har kunskap om specialpedagogers kompetens och skillnaden mellan specialpedagogers och speciallärares kompetenser. LÄS MER
22. Spelar bakgrunden någon roll? : Rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och deras framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund. Vår förhoppning är att detta i förlängningen bidrar till en samsyn mellan rektor och specialpedagog i skolan. LÄS MER
23. Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare : En intervjustudie om hur specialpedagoger tolkar och beskriver sitt uppdrag och sin roll
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens uppdrag och roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare. Eftersom dess innebörd inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till olika förväntningar och föreställningar. LÄS MER
24. "Då är det inte en så stor grej att börja fyran" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring stadieövergångar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att utforska och beskriva variationen av uppfattningar kring stadieövergångar bland pedagogisk personal som tar emot nya klasser i årskurs fyra och sju. Studien skulle även öka vår kunskap om personalens förväntningar på specialpedagogisk stöttning i samband med stadieövergångar. LÄS MER
25. Rektorers uppfattning om specialpedagogens yrkesroll
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Specialpedagogprogrammet uppkom 1990 men trots detta finns fortfarande oklarheter på skolorna vad specialpedagogens arbetsuppgifter är. Det märks att det på flera skolor råder en viss förvirring och i många fall bristande kunskap kring vad en specialpedagog ska göra. LÄS MER