Sökning: "förvaltning förtroende"
Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden förvaltning förtroende.
21. New Public Management inom myndigheters direktservice och hur det påverkar legitimiteten av det politiska systemet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : New public Management-reformer har blivit allt vanligare inom svensk förvaltning. Detta har inneburit att den offentliga sektorn i allt större grad fokuserat på att uppnå kostnadseffektiviseringar och marknadslösningar. LÄS MER
22. Internutredningsutredningsutredningen
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : När poliser anmäls för brott handläggs utredningen inom den egna myndigheten. Detta har orsakat diskussioner under lång tid och flera statliga utredningar har undersökt om uppgiften istället borde ligga hos en fristående myndighet. LÄS MER
23. Tjänstefelsbestämmelsen - ur ett kriminalpolitiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Inledning Tjänstefelsbestämmelsen återfinns i 20:1 BrB och har diskuterats kriminalpolitiskt under lång tid, vilket medfört att tjänstefelsansvarets stränghet varierat. Frågeställningen blir då vilka argument som framförts för och mot kriminalisering av tjänstefelsgärningar och vilka kriminaliseringsbegränsande principer som kan anföras för och mot kriminalisering av tjänstefelsgärningar. LÄS MER
24. Att utveckla en redovisningsmodell för styrning i ideella organisationer : Informationsbehov för effektiv styrning
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomiSammanfattning : Alla organisationer behöver styras, oavsett om syftet med etableringen är att generera vinster eller att uppnå andra ändamål. I ideella organisationer bygger verksamhetens förvaltning och nyttjande av resurser på ett förtroende (Gustafson, 2008, s. 14). LÄS MER
25. Medborgaren och myndigheten: En jämförande diskursanalys av makt och förtroende i det demokratiska mötet
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Medborgarens möte med myndigheten påverkar hens förtroende för den offentliga förvaltningen som är beroende av medborgarens tillit för att behålla sin legitimitet. Tjänstepersonens bemötande kan vara såväl en tillgång för som ett hot mot demokratin vars ideal ständigt måste upprätthållas av de som har i uppgift att förvalta dem. LÄS MER