Sökning: "fangemenskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet fangemenskap.

  1. 1. Podcast som verktyg för identitetsskapandet : En kvalitativ intervjustudie med åtta lyssnare till podcasten Ursäkta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Klara Julevik; Elin Claesson; [2023]
    Nyckelord :Podcast; fanskap; fangemenskap; fankultur; parasociala relationer; medierad intimitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om och i så fall hur podcasten Ursäkta har betydelse för unga vuxna kvinnors identitetsskapande. Med studien vill vi bidra med kunskap om identitetsskapande i relation till podcastlyssnande med fokus på fanskap. I denna studie har vi valt att inrikta oss på podcasten Ursäkta och dess lyssnare. LÄS MER

  2. 2. Först kom författaren, efteråt kom läsaren : En receptionsteoretisk studie fokuserat på läsaren som medskapare inom fanfiction

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Paulin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :fanfiction; After; Anna Todd; text universe; romance; Wattpad; reader comments; fanfiction; fangemenskap; After; Anna Todd; receptionsteori; textuniversum; romance; Wattpad; medskaparkultur; Harry Styles; läsarkommentarer;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar vilka åsikter och attityder Wattpad läsare uttrycker gällande Anna Todds två huvudkaraktärer från fanfiction berättelsen After. Läsarna kommunicerar genom läsarkommentarerna i fanfiction-versionen och frågeställningen besvaras genom att studera utvalda kommentarer i kommentars sektionen. LÄS MER

  3. 3. “First year Evergirl at your service! So a couple of rules …” : En barnkulturell studie om fangemenskapens plats, rum och dialog med utgångspunkt i hemsidan Schoolforgoodandevil.com.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ida Sääf; [2020]
    Nyckelord :Barnkultur; fangemenskap; barnkulturella platser och rum; fandom; fankultur; fandomstudier; dialog; digitala rum; School for Good and Evil; Soman Chainani; netnografi; social nätverksanalys; barndomsgeografi; heterotopia;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på villkor, kontroll och reglering av den barnkulturella platsen Schoolforgoodandevil.com och hur den tänkta målgruppen av barn rör sig inom platsen och dess rum. LÄS MER

  4. 4. Project Loveday : Föreställningar i fan-producerade reklamfilmer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Hetting; Oskar Bouveng; [2018]
    Nyckelord :Fandom; Tesla; user-generated content;

    Sammanfattning : Tesla är ett multinationellt företag som tillverkar och säljer elbilar bland många andra produkter och tjänster. Vår studie kommer primärt fokusera på Tesla Motors, den del av företaget som producerar och säljer bilar. LÄS MER

  5. 5. G som i gemenskap : En kvalitativ studie om gemenskapande i dataspel ur ett produktionsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jimmy Seppälä; [2017]
    Nyckelord :dataspel; gemenskap; deltagande; community;

    Sammanfattning :  Denna studie handlar om att undersöka hur man bygger gemenskap via dataspel, hur man tänker när man designar dessa, hur dataspelsföretagen håller ihop gemenskapen genom att uppmana till deltagande både inom dataspelen samt externa plattformar som Facebook, Twitter och diverse diskussionsforum. Studien utgår från ett produktionsperspektiv där tanken är att få veta vad de som arbetar på dataspelsföretag har för syn på gemenskap och arbetar för att skapa och bibehålla den. LÄS MER