Sökning: "feminine monstrous"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden feminine monstrous.

  1. 1. Jag är hellre medusa än en musa : Grotesk femininitet i skräckromaner: En analys av det feminina som skräckinjagande i Mona Awads Bunny och Rachel Harrisons Cackle.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Granholm; [2023]
    Nyckelord :Gothic- and horror novels; the gurlesque; feministic literary theory; female monsters; feminine monstrous; femininity; Gotik- och skräckromaner; gurlesk; feministisklitteraturteori; kvinnomonster; femininitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat gestaltningen av det feminina som skräckinjagande i de två gotik- och skräckromanerna Bunny (2020) av Mona Awad och Cackle (2022) av Rachel Harrison. Den metod som har använts har varit en textnära läsning av novellerna och den teori som analysen har utgått ifrån har huvudsakligen varit Maria Margareta Österholms avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar – Skeva flickor i svenskspråkigprosa från 1980 till 2005 (2012) som behandlar Mary Russos begrepp gurlesken och dess olika former, Sandra M. LÄS MER

  2. 2. Kvinnans roll i slasher-filmen : Representationen av kvinnliga karaktärer i slasher-filmen och dess utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Matilde Marginean; Rebecca Stenmark; [2022]
    Nyckelord :Slasher-film; troper; The Final Girl; male gaze; monstrous feminine; kvinnlig sexualitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen betraktar och analyserar kvinnliga karaktärer i fyra olika slasher-skräckfilmer utifrån metodvalen: Jens Eders karaktärsklocka, karaktärsanalys och bildsemiotisk analys. Filmerna, Alla helgons blodiga natt, Scream, Evil Dead och X, är specifikt utvalda utifrån fyra olika decennier där den grundläggande faktorn som följs är utveckling av kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  3. 3. Genus, feminism och hämnd i esoterisk post-horror : En operationalisering av feministisk skräckfilmsteori på post-horror från 2010-talet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Jakob Eng; [2021]
    Nyckelord :esoterism; post-horror; feminism; könsroller; genus; skräck; häxor;

    Sammanfattning : I denna uppsats operationaliseras feministisk skräckfilmsteori på tre nyproducerade filmer ur en filmtyp som kommit att kallas bland annat post-horror. Teorier och koncept ur Carol J. LÄS MER

  4. 4. “How much for this beast?” : En studie av monstruös feminitet i serien The Witcher.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Hedvig Abrahamsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to expose and analyze the ways Yennefer of Vengerberg in the series The Witcher is prescribed a monstrous female identity. This has been done by applying three theories to the selected material, Crip Theory by Robert McRuer, The monstrous feminine by Barbara Creed and Colleen Donnellys analysis of the visual impact. LÄS MER

  5. 5. Den monstruösa kvinnokroppen: En feministisk studie av filmen Carrie (1976) och den nyproducerade versionen från 2013

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linnéa Saaranen; [2016-04-05]
    Nyckelord :Carrie; taboo; feminist film theory; menstruation; The Monstrous-Feminine;

    Sammanfattning : This essay analyses Brian De Palma and Kimberly Pierce’s adaption of Stephen King’s Carrie. The aim is to examine how the adolescent bleeding female body is visually encoded in these two different adaptions of the story because of the visual taboo that characterizes the female body and menstruation in films and in our society. LÄS MER