Sökning: "feministisk poststrukturell teori"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden feministisk poststrukturell teori.

  1. 1. Det motstridiga jämställdhetsarbetet : Förskollärares samtal om kön och jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Kristiansson; Elin Wallin; [2021]
    Nyckelord :Könskonstruktioner; Subjektspositioner; Jämställdhetsarbete; Feministisk poststrukturalism; Genus; Förskola;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskolan fortfarande är en plats som präglas av könade förväntningar. Syftet med denna studie är att synliggöra könskonstruktioner i förskollärares samtal och vilken betydelse diskurser om kön har för beskrivningen av jämställdhetsarbete. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljö och aktörskap : Skiftande motstånd och motstridiga lojaliteter i förskollärares berättelser om ett #pressatläge i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Ohlin; [2020]
    Nyckelord :Förskola; motstånd; arbetsmiljö; Förskoleupproret; positionering; motståndssubjektivitet;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats berör förskollärares arbetsmiljö och kamp för bättre villkor. Tidigare forskning beskriver ett glapp mellan förutsättningar och krav, med konsekvenser för arbetsmiljön i förskolan och förskolepersonalens hälsa. LÄS MER

  3. 3. “Ibland hamnar man där” - Överlämningen i förskolan ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Årstein; Martina Tornfalk; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractFörskolan är en plats där jämställdhet mellan könen är ett grundläggande värde och där verksamheten ska motverka traditionella könsroller. Forskning visar dock att pedagoger bemöter tjejer och killar olika samt att bemötandet grundar sig i de förväntningar man har på hur tjejer och killar bör vara, bete sig eller se ut. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns inga specifika pojkkonflikter eller tjejkonflikter” : En studie om förskolans genusmedvetenhet i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nahla Kareem; Rebecca Svärd; [2018]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är få fördjupad kunskap om konflikter och konflikthantering i förskolan. Syftet är även att synliggöra förskolans genusmedvetenhet i arbetet med konflikthantering. Studien har en kvalitativ ansats och metoden var kvalitativa intervjuer. Sex förskollärare från tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Genus i ämnet idrott och hälsa : Hur lärare konstruerar genus när de talar om undervisningen i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Katarzyna Sokol; Johanna Ferner; [2017]
    Nyckelord :Genus; konstruktion av genus; idrott och hälsa; gymnasielärare; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus konstrueras i ämnet idrott och hälsa.Ytterligare ett syfte var att genom feministisk poststrukturell teori analysera vilka diskursersom framträder i lärarnas tal om genus i undervisningen. Studien var en kvalitativundersökning med en egenkonstruerad intervjuguide. LÄS MER