Sökning: "fenomen essens"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden fenomen essens.

  1. 1. När spårket brister : En fenomenologisk studie som lyfter förskollärarens upplevelse kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lickander; Tove Laine; [2023]
    Nyckelord :language difficulties; language development; preschool teacher; phenomenology; preschool teachers experiences; life world; essence; phenomenon; language disorder; interviews; språkliga svårigheter; språkutveckling; förskollärare; fenomenologi; förskollärares upplevelser; livsvärld; essens; fenomen; språkstörning; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram sex förskollärares upplevelser kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsundersökning där förskollärarna intervjuades genom frågor som handlade om deras förutsättningar, metoder, stöttning för barnen, utmaningar och samarbetet. LÄS MER

  2. 2. Essensen av ett modernt samhällsfenomen : En fenomenologisk studie om coworking

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Edlund; Anna Forsgren Stistrup; [2022]
    Nyckelord :Coworking; Phenomenology; Empirical Psychological Phenomenological method; EPP-method and Social constructivism.;

    Sammanfattning : Coworking is a shared office environment for independent workers, they offer extra service in contrast to what ordinary office-hotels normally do. The purpose of this study was to investigate and describe what the essence of the phenomenon of coworking is, i.e. what characteristics make coworking perceived as coworking. LÄS MER

  3. 3. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER

  4. 4. INKLUDERING som praktik eller avsikt?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Siv Danvind; [2021]
    Nyckelord :inkludering; en skola för alla; praktiknära studie; fenomenologi;

    Sammanfattning : I samband med Salamancadeklarationen 1994 deklarerar UNESCO:s medlemsländer sina ståndpunkter om en skola för alla elever oavsett elevers förutsättningar och i samband med detta kom begreppet inkludering in i skolans organisation. Tydligt är att det från politiker funnits en uttalad intention att skapa en inkluderande skola men när en ny skollag 2010 tog form fanns inte begreppet med som ett uttalat krav. LÄS MER

  5. 5. ”Hur ska de förstå mitt barn?” : En kvalitativ studie kring vårdnadshavares upplevelser av sitt barns inskolning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arlinda Zejnullahu; Sanna Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Essens; inskolning; livsvärld; pedagog; samverkan; trygghet; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Inskolning i förskolan utifrån pedagogers perspektiv synliggörs mer i forskning jämfört med vårdnadshavares. Denna studie kommer därför belysa vårdnadshavarnas perspektiv där känslor, tankar och upplevelser lyfts för att pedagoger ska kunna bemöta dessa förväntningar på bästa sätt. LÄS MER