Sökning: "förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade ordet förskola.
21. Förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan : Arbetsmetoder för inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Förskolan i Sverige ska erbjuda en undervisning som inkluderar barn och där undervisningen anpassas efter barns olika behov. Tidigare forskning visar att det förekommer brister i inkluderingsarbetet, både nationellt och internationellt. LÄS MER
22. Tematisk analys av ett digitalt läromedel i tidig matematik för barn i åldrarna 4–6 år
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Det är viktigt att barn i 4–6-årsåldern ges förutsättningar för att utveckla färdigheter i tidig matematik. Barnets lärande i såväl matematik som andra ämnen förmedlas av den tidiga förståelsen, som också har stor påverkan på individens fortsatta lärande, som skolbarn och även som vuxen. LÄS MER
23. Mål och medel i tvåspråkigförskoleverksamhet : En kvalitativ studie om pedagogers arbete för att främja det finska och svenska språket samt kulturen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Kommuner som ingår i förvaltningsområden ska kunna erbjuda barn med finsk härkomst förskola som är helt eller delvis på finska. Främjandet av det finska och svenska språket understryks även i läroplanen för förskolan då barn som tillhör de nationella minoriteterna ska erbjudas språkutveckling av minoritetsspråket samt främjande av den kulturella utvecklingen. LÄS MER
24. Om mellanledarskap i förskolan
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Den svenska förskolan har under de senaste decennierna genomgått förändringar som har inneburit konsekvenser för ledare inom verksamheten. I skollagen (SFS 2010:800) framgår det hur förskolechefen ska samordna och organisera det pedagogiska arbetet. LÄS MER
25. Lekens betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan sett utifrån ett lärandeperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka förskollärarnas uppfattning och användande av lek i relation till lärande i förskolans verksamhet. Studien ska belysa och handla om att studera lekens betydelse för barns lärande, utifrån några förskollärares perspektiv. LÄS MER