Sökning: "fokusgrupp och motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden fokusgrupp och motivation.

  1. 1. Arbetslivets galenskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jennifer Hedström; Mathilda Forsell; [2023]
    Nyckelord :Chefer; Hälsa; Ohälsa; Välbefinnande; Arbetsrelaterad ohälsa; KASAM; Krav-Kontroll-Stöd-modellen och Kulturella dimensioner.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Anställdas välbefinnande är betydelsefullt för organisationens produktivitet och effektivitet. Arbetets takt och karaktär förändras till följd av förhöjda krav och riskfaktorer, vilket utmanar anställdas hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Elevers läsmotivation i årskurs 3 - en kvalitativ studie som behandlar vad som motiverar elever att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sofia Edlund; Elvira Norberg; [2023]
    Nyckelord :fokusgrupp; läsintresse; elever; inre och yttre motivation; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupade kunskaper om vad som motiverar elever att läsa. Studiens metod bestod av semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs 3 som deltagare. Studien baserades på tidigare forskning om läsmotivation samt självbestämmandeteorin som behandlar inre och yttre motivation. LÄS MER

  3. 3. Gamification Otherwise : Alternative directions to enhance the sense of friendliness in online communities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Chuprina; [2023]
    Nyckelord :gamification; sense of community; engagement; social media; gamification; känslan av gemenskap; engagemang; sociala medier;

    Sammanfattning : Gamification is a widely explored topic in various contexts. In particular, gamification is used in the form of likes and reactions on various social media. However, it was identified that this reward system in the form of likes led to addictive behavior. LÄS MER

  4. 4. Tillsammans för barnen : En kvalitativ studie av ett förbättringsarbete för ökad samverkan mellan sjukhusclowner och medarbetare i barn- och ungdomssjukvården

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Mia Thun; [2022]
    Nyckelord :Interprofessional learning; improvement knowledge; improvement science; motivation; systems perspective; hospital clowns; child friendly care; Förbättringskunskap; Förbättringsvetenskap; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt arbete; motivation; systemperspektiv; drivkrafter; sjukhusclowner; clowner; barn- och ungdomsvård; systemteori; hälsa- och sjukvård; barnanpassad vård; barnkonvention;

    Sammanfattning : I Barn- och ungdomsklinikens strävan efter barnanpassad vård har behandlingssituationer framför allt identifierats som en utmaning, där det medicinska perspektivet ibland bedöms vara överordnat det barnrättsliga. Forskning och evidens visar att när sjukhusclowner och medarbetare samverkar i behandlingar och procedurer minskar barnens oro, stress och smärta och trygghet, delaktighet och självbestämmande ökar. LÄS MER

  5. 5. ”Den enskilt viktigaste pusselbiten”? : En undersökning om hur gymnasielärare uppfattar sina möjligheter och motivation till att delta i skolutvecklingsarbete.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Högdén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; school development; teachers professional development; focus groups; high schools; motivational theory; hygiene factors; motivational factors; ledarskap; skolutveckling; lärares yrkesutveckling; fokusgrupp; gymnasieskolor; motivationsteori; hygienfaktorer; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : This study investigates how high school teachers perceive their possibilities and motivation to participate in professional development as part of school development. This is because previous research shows that teachers’ work situation is tied to contextual factors that determine possibility and motivation, such as work environment, workload, government control and autonomy. LÄS MER