Sökning: "formativ bedömning i naturvetenskap ämne"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden formativ bedömning i naturvetenskap ämne.

  1. 1. En studie av grundskolelärares arbete med att synliggöra och kommunicera mål och kriterier till elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fredrika Falk; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning kommunikation kriterier mål matematik;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har under flera år varit en metod som förespråkats i undervisning. En central del inom den formativa bedömningen handlar om att synliggöra mål och kriterier för eleverna. En del forskning hävdar att det krävs mer djupgående undersökningar om hur den formativa bedömningen fungerar i förhållande till varje ämne. LÄS MER

  2. 2. Attityder till matematikundervisningen : Hur kan läraren arbeta för att främja positiva attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ludwig Allard; Olsson Annie; [2021]
    Nyckelord :elever; attityd; matematikundervisning; intresse; matematik; påverkan; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som påverkar elevers attityd till matematik samtvad vi som lärare kan göra för att främja en god attityd. Flera forskare menar att den negativasynen på matematik kommer ifrån samhället. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande om begrepp genom laborationsrapporter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Leif Johnson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; lärande; skriftlig respons; texter; återkoppling; laborationsrapport;

    Sammanfattning : Många elever upplever biologi som ett krävande ämne på grund av de teoretiska begreppen och språket som används inom ämnet. Med både ett konstruktivistiskt och sociokulturellt perspektiv är det viktigt för undervisningen att skapa tillfällen för lärande. LÄS MER

  4. 4. Var är jag, vart ska jag och hur når jag dit? En deskriptiv studie om att införa formativ bedömning i undervisningen på sfi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carina Haglind Ahnstedt; [2018-02-08]
    Nyckelord :formativ bedömning; sfi; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur en skola arbetar med att införa och utveckla formativa arbetssätt i undervisningen i svenska för invandrare (sfi). På skolan studerar runt tusen vuxna sfi-elever och cirka 30 sfi-lärare undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Marlene Sjöberg; [2013-02-05]
    Nyckelord :naturvetenskap; medborgarkunskap; scientific literacy; formativ bedömning; genetikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter till bedömning med varierat syfte, som framträder i undervisningen, studeras. LÄS MER