Sökning: "gemensam grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden gemensam grundskola.

  1. 1. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Skyman; Sara Tallroth Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; lärares uppfattningar; grundskola; pedagogisk lek; pedagogiskt verktyg; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om elevers delaktighet i den anpassade grundskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Hjerpe; Åsa Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; delaktighet; inkludering och lärare;

    Sammanfattning : Elevers rätt till delaktighet finns beskrivet i flera av skolans styrdokument. Lärares syn och tolkning av hur delaktighet och inkludering ska fungera i skolans dagliga arbete skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. Elever som bortprioriteras - Hur lärare planera och utmanar högpresterande elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Agnes Frangén; Julia Grandin; [2023]
    Nyckelord :grundskola; skrivundervisning; utvecklingszon; utmaning;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan står det att alla elever ska få en likvärdig utbildning. Det är därför viktigt att alla elever får den utmaning de behöver i skolan för att utvecklas. Studiens syfte är att få mer kunskap kring hur lärare på lågstadiet planerar och utmanar för de högpresterande elevernas skrivande. LÄS MER

  4. 4. Sång i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie om sång i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Alma Bengmark; Frida Gyll; [2022]
    Nyckelord :Music education; singing; singing education; elementary school; choir; choir singing.; Sång; gemensam sång; grundskola; musikundervisning; elevanpassning; sångundervisning; körsång.;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur musiklärare konstruerar mening om sång i grundskolan utifrån begreppet gemensam sång. Genom kvalitativa intervjuer med fem musiklärare i grundskolan har material samlats in. LÄS MER

  5. 5. Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thi Thelma Konnéus Bergman; Linnéa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genus; grundskola; gymnasieprogram; vägledare; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. LÄS MER