Sökning: "genus fritiden"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden genus fritiden.

  1. 1. ATT SJUNGA : En kvalitativ studie av högstadieelevers upplevelse av sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Maja Öberg; [2024]
    Nyckelord :Sång; musik; motivation; musikdidaktik; upplevelse; genus; identitet.;

    Sammanfattning : Att sjunga anser många elever vara något roligt man gör på fritiden, men när det kommer till att sjunga i klassrummet så upplever många elever en stor prestationsångest vilket leder till att många elever inte sjunger på musiklektionerna eller åtminstone inte på ett seriöst sätt. Det finns flera orsaker som har lett till att eleverna upplever dessa känslor i sångsammanhang. LÄS MER

  2. 2. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 3. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Flickor och pojkars önskemål gällande innehållet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellinor Ohlsson; Kofi Adanuvor; [2021]
    Nyckelord :Elever; Genus; Idrott och hälsa; Könsnormer;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi bildat en uppfattning om att det finns skillnader i flickor och pojkars intressen inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka fysiska aktiviteter som elever i högstadiet önskar att ämnet idrott och hälsa ska innehålla. LÄS MER

  5. 5. Flickor respektive pojkars motivation till fysisk aktivitet i skolan och på fritiden : Årskurs nio elevers motivation till fysisk aktivitet ur ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emelie Nordqvist; Måns Åström; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; motivation; genus; ungdomar; skolidrott; föreningsidrott;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study was to examine grade nine students’ motivation for physical activity in the school subject Physical education and in their leisure time from a motivational and gender perspective.  How motivated are girls respective boys to be physically active within and outside the school environment? Is there any difference in motivation between girls and boys? If there are differences: what factors affects girls’ and boys’ motivation for physical activity within and outside the school environment, and how can these differences be understood?  Method: The method of the study was quantitative where the data collection took place by means of surveys. LÄS MER