Sökning: "genus observationsschema förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden genus observationsschema förskola.

  1. 1. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  2. 2. "Man får bara leka med lego och i byggrummet. Då får man vara med i min legoklubb" : - En observationsstudie om könsmönster i konstruktionslek på förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Klarén; Sofie Nedfors; [2018]
    Nyckelord :Genus; förskola; konstruktionslek; kön; könsmönster; könsstereotyp; könsöverskridande;

    Sammanfattning : ”You can only play with lego and in the construction room. Then you can be in my lego club.” - A study of gender patterns in construction play in preschools   Det övergripande syftet med studien är att få en större förståelse för hur könsmönster kan utspela sig i barns konstruktionslek i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Ropen skalla, könsuttryck åt alla! : En diskurspsykologisk studie om (icke-)kategorisering av genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maria Koho; Lena Martell; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; kön; dikotomi; kategorisering; icke-kategorisering; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; queerteori; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka genusrelaterade diskurser som kommer till uttryck i mötet mellan pedagoger och barn på förskolan. Det görs genom att studera (icke-)kategorisering av genus och retoriska strategier i pedagogers tal under planerade aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Felicia Byhlin; Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :genus; förskola; män; pedagoger; bemötande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER

  5. 5. Vill du ha hjälp? : Den pedagogiska utmaningen i bemötandet av flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna-Karin Boman; Catrine Jumme; [2011]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; förskola; pedagogers bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att få syn på hur pedagoger bemöter pojkar respektive flickor i tambursituationen, sett ur ett genusperspektiv. Då jämställdhets- och genusfrågor är något som ligger i tiden och genomsyrar även samhällets syn på kvinnor respektive män, fann vi det intressant att forska vidare inom detta ämne. LÄS MER