Sökning: "genus skönhetsideal"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden genus skönhetsideal.

  1. 11. Upplevelsen av moderskapet : -En kvaliativ studie om moderskap, föräldraledighet och normer

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Sofia Löfgren; [2011]
    Nyckelord :moderskap; föräldraroller; upplevelse; genus; normer; makt; diskurs;

    Sammanfattning : Denna sociologiska uppsats behandlar den subjektiva upplevelsen av moderskapet. Det som problematiseras är vilka normativa förväntningar kvinnorna upplever i moderskapet samt hur de upplever att familjelivet förändras efter att paret fått barn. LÄS MER

  2. 12. Bli ditt ultimata du! : Om tre tjejtidningars textpuffar och omslag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Nathalie Wänblad; [2011]
    Nyckelord :Tjejtidningar; ideal; genus; omslag; textpuffar;

    Sammanfattning : Tidskrifter som vänder sig till unga tjejer och kvinnor är många och diskussioner om deras påverkan tycks ständigt vara aktuell. Skönhetsideal och vilken betydelse medierna spelar i sammanhanget väcker både intresse och känslor. LÄS MER

  3. 13. Skönhet, kändisar och män i mängder - en granskning av VeckoRevyn under fyra decennier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karin Värnberg; Sarah Andersson; [2011]
    Nyckelord :sexualitet; relationer; skönhetsideal; kvinnlighet; manlighet; feminism; damtidningar; genus; VeckoRevyn; Social Sciences;

    Sammanfattning : Då medierna speglar och har ett inflytande på den rådande samhällsordningen, är det viktigt att studera hur olika grupper av människor framställs i media. I den här undersökningen har vi valt att studera hur kvinnor framställs i tidningen VeckoRevyn, samt hur kvinnlighet som koncept konstrueras genom ämnesval. LÄS MER

  4. 14. Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Engström; [2010]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Bildsemiotik; Kritisk diskursanalys; Sexualitet i reklamen; Skönhetsideal; Genus; Fördomar; Stereotyper i pressen; Damtidningar; Veckotidningar; Reklam i pressen; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 15. Glamour? - Om könsroller och sexualitet i tidningen Glamour.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anya Lastric; [2010]
    Nyckelord :heteronormativitet; sexualitet i massmedia; könsroller i pressen; genussystemet; kritisk diskursanalys; semiotisk bildanalys; Glamour; Social Sciences; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Medier hjälper till att befästa, skapa och reproducera de diskurser som finns i samhället. Det är ingen tvekan att vi blir påverkade av det vi ser i media. Livsstilsmagasinen för kvinnor är många men har sin utformning och sitt liknande innehåll gemensamt. LÄS MER