Sökning: "genus skriftspråk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus skriftspråk.

  1. 1. Äru me? : En studie om chatt, - och standardsskriftspråk i skrivuppgifter av elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Saari; [2022]
    Nyckelord :Skriftspråk; Chattspråk; Genus; Språk; Grundskola åk 4–6; Digitalisering;

    Sammanfattning : I följande studie utreds det informella chattspråket och det formella standarskriftspråket i elevarbeten hos elever i åk 4–6. Förutom att utreda om och vilka chattspråksord som förekommer utreds också elevers språkliga medvetenhet kring kodväxling mellan språkbruken. LÄS MER

  2. 2. Kvinna gråter och mannen kritiserar : En genuskritisk text- och innehållsanalys om manlig och kvinnlig katastrofjournalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sandra Rehn; Emma Siljeholm; [2018]
    Nyckelord :tsunami; the disco fire of Gothenburg; gender critical content analysis; text analysis; gender; sex; gender roles; sex roles; masculine and feminine attributes; disaster journalism; emergency reporting; printed press; sexolect; tsunami; diskoteksbranden i Göteborg; genuskritisk innehållsanalys; textanalys; genus; könsroller; maskulina och feminina attribut; katastrofrapportering; tryckt press; sexolekt;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker om det kan utrönas skillnader, och om så är fallet, i vad dessa skillnader består i, mellan manligt och kvinnligt skriftspråk i katastrofjournalistik med avseende på diskoteksbranden i Göteborg 1998 och tsunamikatastrofen 2004.    Dessa händelser valdes med utgångspunkt av att de liknar varandra, inte bara i att de faller under katastrofjournalistik, utan för att de båda krävde ett stort antal svenska dödsoffer och genom detta haft djupgående påverkan på det svenska samhället. LÄS MER

  3. 3. Vackra damer och förtjusande gasrespons : Värderande adjektiv ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Lund; [2017]
    Nyckelord :adjektiv; genus;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras sex nummer av Svensk Damtidning och fyra nummer av Auto, motor & sport med syfte att klargöra huvuvida talspråksstereotypen att kvinnors språk är mer känsloladdat än mäns kan appliceras även på skriftspråk. Enligt talspråksstereotypen använder kvinnor fler värderande adjektiv än män, och dessa adjektiv tenderar att vara mer känsloladdade vid kvinnlig användning. LÄS MER

  4. 4. Anpassad stilvariation eller skilda samtalsstilar? En lexikal stilanalys av elevers skriftspråk i utredande texter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Ulrica Nordström; [2014]
    Nyckelord :elevtexter; stilanalys; nominal stil; verbal stil; informationstäthet; samtalsstilar; genus; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att studera huruvida de skillnader som observerats i tidigare forskning mellan flickor och pojkars skriftspråk även gör sig gällande i elevers utredande texter. Genom att studera hur elevers skriftspråk yttrar sig i olika ämneskontexter och texttyper har undersökningen även ämnat ge en uppfattning om huruvida dessa skillnader kan sägas vara ett resultat av stilbaserade val kopplade till texttyp och ämne eller en inverkan av genusbaserade varieteter i talspråket. LÄS MER

  5. 5. Var det bättre förr? En jämförande studie av elevers uppsatser från 1992 och 2005

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jon Waltersson; [2007]
    Nyckelord :språkriktighet; skrivförmåga; språkutveckling; formellt skriftspråk; genus;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att ta reda på om det skett någon förändring mellan 1992 och 2005 när det gäller niondeklassares formella skrivfärdigheter. Undersökningen inleddes med en litteraturstudie av aktuell forskning samt intervjuer av fem svensklärare verksamma på högstadiet. LÄS MER