Sökning: "geografilärare"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet geografilärare.
21. Lärarperspektiv på geografiundervisning som behandlar en framtidsdimension : Utrymme, upplevelser och didaktik
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att visa på gymnasielärares perspektiv av undervisning som behandlar en framtidsdimension i ämnet geografi. Hur motiverar de utrymmet och behovet för framtidsfrågor? Hur upplever lärare temat med tanke på det ökade fokus på framtidsfrågor som exempelvis klimatförändringar? Och vilka didaktiska val anser lärare som framgångsrika för att behandla en framtidsdimension i undervisningen? Lite - om ens någon – publicerad forskning behandlar direkt lärares perspektiv på upplevelser och uppfattningar om en framtidsdimension som undervisningstema. LÄS MER
22. Lärarna och närområden i undervisningen : En undersökning om hur lärare för årskurserna 4-5 använder sig av närområdesstudier.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i årskurserna 4‑5 använder sig av närområdet i sin geografiundervisning, med fokus på varför geografilärare använder sig av detta samt hur de via närområdet ger eleverna en känsla av plats och identitet. Metoden som valdes var att göra intervjuer med lärare via semistrukturerade frågor och sedan analysera lärarnas svar gentemot litteraturförfattarnas syn angående närområdesstudier i geografiundervisningen. LÄS MER
23. Landskapet som lärmiljö : -en studie om hur pedagoger nyttjar Kalmars närområde för fältstudier i geografiämnet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : I Skolverkets läroplan (2011) för ämnet geografi nämns det att fältstudier och exkursioner ska integreras i geografiundervisning på gymnasiet och i grundskolans senare år årskurs 7-9. Geografi är ett skolämne som är relativt nytt i sin nuvarande form och har under en period varit uppdelad inom naturkunskaps- och samhällskunskapsämnena i skolan. LÄS MER
24. Geografiundervisning på högstadiet : Geografilärare med olika ämneskombinationer och deras syn på ämnet samt utformning av undervisning
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografiSammanfattning : Gärdsberg, A. 2017. Geografiundervisning på högstadiet – Geografilärare med olika ämneskombinationer och dess ämnessyn samt utformning av undervisning. Naturgeografiska institutionen, Uppsatser, Stockholms Universitet. LÄS MER
25. Skolan, eleverna och geografiämnet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att utreda vilka generella kunskaper elever i nionde klass har om sin omvärld samt hur de resonerar kring skolämnet geografi. Studiens material består av två övningar som berör kartan. Till det har även samtalsintervjuer hållits med eleverna, där materialet består av svaren från fem olika elevgrupper. LÄS MER