Sökning: "geografilärare"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade ordet geografilärare.

  1. 11. Utmaningar inom geografiämnet i en digitaliserad värld : Att inkludera fältstudier i distansundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Vera; [2020]
    Nyckelord :Geografi; fältstudier; distans; digitala hjälpmedel; lärande; förutsättning;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan framgår det tydligt att det i geografiundervisningen ska ingå exkursioner, fältstudier, övningar och laborationer för att eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera, kategorisera och identifiera förändringar och händelser i omvärlden (Gy 11). Forskning visar att förutsättningar på den enskilda skolan påverkar vilka möjligheter den undervisande läraren har för att planera och genomföra fältstudier. LÄS MER

  2. 12. Geografiläraren + fältstudier= sant? : Geografilärarens perspektiv om val, ramfaktorer och platsens påverkan på fältstudier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Filippa Eriksson Röhnisch; [2020]
    Nyckelord :fältstudier; geografiundervisning; lärare; platsen; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Sedan år 2011 står det explicit i kursplaner för geografiämnet att fältstudier ska vara en del av undervisningen. Syftet med denna studie var att framställa och analysera den syn, uppfattningar och upplevelser som geografilärare har angående fältstudier som roll i sin geografiundervisning. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogik som verktyg för ett inkluderande geografilärarskap

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Lönnroos; [2020]
    Nyckelord :Aktionsforskning; didaktik; geografi; lärarskap; specialpedagogik; inkludering; studiero;

    Sammanfattning : Abstrakt Genom aktionsstudien ville jag söka svar på hur jag som geografilärare kunde dra nytta av specialpedagogiken för att bättre möta alla elever och skapa en mer inkluderande undervisning. I aktionsstudien sökte jag därför under 7 aktioner i en klass i årskurs åtta besvara frågan ”Hur kan jag som geografilärare planera och genomföra undervisningen med stöd av specialpedagogiska verktyg?” För att besvara frågeställningen genomförde jag en studie i en klass som sågs som stökig, pratig och ofokuserad. LÄS MER

  4. 14. Att utbilda elever med hjälp av GIS : En studie i hur geografilärare i grundskolans senare år och på gymnasiet använder sig av GIS i undervisningen

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :'Håkan' Einarsson; [2019]
    Nyckelord :GIS; GIS;

    Sammanfattning : Seven years ago came a new curriculum in Sweden. It emphasized that the students should be taught GIS (geographical information systems).  This survey was done with the aim of getting to know more about how the geography teachers today work with GIS. LÄS MER

  5. 15. Likvärdig bedömning inom geografiämnet : En undersökning av geografilärares arbete med bedömning och dess likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Oskar Wahl; [2019]
    Nyckelord :Assessment; equivalence; value words; knowledge requirements; interpretation; geography; Bedömning; likvärdighet; värdeord; kunskapskrav; tolkning; geografi;

    Sammanfattning : Syftet med detta studie är att bidra med kunskap kring hur geografilärare i åk. 4-6 går till väga för att uppfylla målet om likvärdighet inom betyg och bedömning, med koppling till värdeorden i kunskapskraven. LÄS MER