Sökning: "grammatikundervisning på sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden grammatikundervisning på sfi.

  1. 1. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER

  2. 2. Grammatikundervisning i sfi – en kvalitativ studie av en lärares klassrumspraktik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lundström; [2017-06-20]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; explicit grammatikundervisning; processbarhetsteori;

    Sammanfattning : Detta magisterarbete har undersökt en sfi-lärares praktik gällande språkundervisning och syn på processbarhetsprogression. I studien undersöks hur läraren drar nytta av inlärarnas språkliga resurser i undervisningen, lärarens syn på relationen mellan grammatisk och kommunikativ kompetens, och synen på explicit grammatikkunskap. LÄS MER

  3. 3. ”Hur kan man lära sig utan grammatik? Det går inte.” En kvalitativ studie av SFI-studenters syn på grammatik och språkinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marcus Persson; [2016-06-30]
    Nyckelord :grammatik; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; språksyn; grammatiksyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka förståelsen för hur studenter på SFI (utbildning i svenska för invandrare) ser på grammatik och språkinlärning. De kvalitativa intervjuerna avsåg att besvara tre frågeställningar som berör hur studenter på SFI ser på grammatik, språkutbildning och behovet av svenska. LÄS MER

  4. 4. Den magiska grammatiken – ”Kan man grammatiken så kan man språket”: En studie av SFI-studenters språk- och grammatiksyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Estephan Sezer; [2015]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektiv; grammatiksyn; grammatikundervisning; metalingvistiks kunskap; SFI; språkattityder; språksyn; systemisk funktionell grammatik; transfer;

    Sammanfattning : Följande examensarbete är en studie av några SFI-studenters språk- och grammatiksyn i relation till undervisning. Detta arbete föranleds av en studie (Carlson 2003) kring kunskapssynen inom SFI (svenska för invandrare). LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER