Sökning: "granskningssamhälle"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet granskningssamhälle.
1. Lärare med förmåga, samarbetsvilja, kunskap och kompetens : En diskursanalys av Skolinspektionens tematiska kvalitetsgranskningar
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Skolinspektionens roll som granskande myndighet och granskningarnas effekter på skola, lärare och undervisning kan studeras från flera olika perspektiv. I denna studie ligger fokus på Skolinspektionens tematiska kvalitetsgranskningar. LÄS MER
2. Kvalitetsuppföljnigar - en möjlighet för organisationslärande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : In the public sector, both audit and quality control processes play a vital part in governance model of today. The magnitude of the usage of the concept is so vast that it has been said that we are living in the audit society. The discussions that prevail are not whether they are needed, but how they should be carried out. LÄS MER
3. New Public Management inom vårdsektorn - En undersökning om hur NPM i form av inhyrda sjuksköterskor påverkar vårdkvaliteten
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Det råder en diskussion om huruvida NPM i offentlig verksamhet är gynnande eller missgynnande. Denna uppsats ämnar undersöka om NPM i form av inhyrda sjuksköterskor påverkar vårdkvaliteten. Måttet på vårdkvalitet utgörs i detta fall av Lex Maria anmälningar, och undersökningen har begränsats till Skånes Universitetssjukhus. LÄS MER
4. En bild säger mer än tusen ord: En kvalitativ studie om en förskolans dokumentationspraktik i ett granskningssamhälle
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I dagens förskola utförs dokumentation dagligen och är enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/2010) en viktig praktik då den bör användas för utvärdering av såväl förskolans verksamhet som barns utveckling och lärande. Om hur dokumentation ska gå till finns det mycket att läsa, men vi intresserar oss för vad som påverkar själva dokumentationspraktiken. LÄS MER
5. ”Att bedöma utan att döma, att utvärdera utan att värdera – kan vi, ska vi, vill vi det?” : En studie om bedömningens roll i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka bedömningens roll i förskolan. Idag växer barn upp i ett granskningssamhälle där de ständigt dokumenteras och bedöms, inte ens i förskolan är barnen fria granskningar. Detta går emot förskolans läroplan som menar att bedömningar ska fokusera på verksamheten och inte på enskilda barn. LÄS MER