Sökning: "småbarn pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden småbarn pedagogik.

  1. 1. Digitala resurser för förskolans yngsta : Förskollärares syn på teknikanvändning i undervisning med förskolans småbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cajsa Ahlbäck; [2023]
    Nyckelord :adekvat digital kompetens; datorplatta; digitala resurser; förskolans yngsta småbarn; småbarn; 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera småbarns (1-3 år) digitala teknikanvändning i förskolan, med utgångspunkt i förskollärarnas beskrivningar av vilka digitala resurser som småbarnen erbjuds i undervisning och vilka undervisningsmål som förskollärarna knyter till användnningen av dessa. Studien utgår ifrån sociokulturella perspektivtaganden med vikt vid begrepp såsom stöttning och lärande genom sociala samspel. LÄS MER

  2. 2. The adaption of cultural activities : A qualitative study on families with young children during a pandemic

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Eliasson; [2021]
    Nyckelord :Pandemic; libraries; cultural activities; young children; photovoice; four spaces; environmental anthropology; Covid-19;

    Sammanfattning : Libraries play an important role in society by offering cultural activities to families with younger children. Because of the Covid-19 pandemic, the libraries had to restrict their services. Due to the restrictions, families have lost many of the opportunities that the library offered. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet : för småbarn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arlinda Dobreva; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikativa resurser; modersmål; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. LÄS MER

  4. 4. En relation mellan två personer : En studie om förskollärares arbete med små barns anknytning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Carlsson; Elisabeth Nyberg; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsmönster; anknytningsbeteende; trygghet; småbarn; förskollärare; inskolning; attachment.;

    Sammanfattning : Bakgrund: På förskolan befinner sig små barn en stor del av sin tid i tidig ålder då deras anknytningsmönster skapas. Således är denna tid viktig för deras anknytning. Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en större uppfattning om förskollärares erfarenheter av att arbeta med små barns anknytning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Små barns kommunikation i den fria leken på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Julieta Falcon; [2014]
    Nyckelord :kommunikation; småbarn; samspel; lek; lärande; omgivning;

    Sammanfattning : BakgrundI den fria leken kommunicerar små barn med varandra genom olika kommunikationssätt. De förmedlar budskap och avsikter och det förutsätter att barn har en förståelse för andra barns sätt att kommunicera. Bland annat kommunicerar små barn med hjälp av verbal och icke verbal kommunikation. LÄS MER