Sökning: "grupparbete svenska"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden grupparbete svenska.

  1. 21. Grupparbete som arbetsmetod : Lärares erfarenheter och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Berg; Rebecca Rönnkvist; [2018]
    Nyckelord :grupparbete; samarbete; enkät; erfarenheter; ämnestraditioner; profession;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lågstadielärares olika erfarenheter och attityder till grupparbete som arbetsmetod i undervisningen i Uppsala kommuns kommunala skolor. För att ta reda på detta gjordes en enkät som skickades till 494 lärare som har erfarenheter och har arbetat eller arbetar i årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 22. Andraspråkselevers upplevelser, deras svårigheter och frånvaro i biologi-/naturkunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för naturvetenskap

    Författare :Saloume Bazyan Pihl; [2018]
    Nyckelord :andraspråkselever; språkinlärningsprocess; språkförståelse; biologiämnet; frånvaro; professionell hjälp; trygg miljö; anpassade undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Sedan början av 1980-talet har Sverige haft Europas största flyktinginvandring per capita. Den ökade invandringen har lett till stor inverkan på den svenska skolan. I varje skola och varje klass sitter några som har utländsk bakgrund och ett annat modersmål än svenska. Därför krävs ändrade förutsättningar i klasserna. LÄS MER

  3. 23. Muntlig interaktion - förutsättning för språkinlärning och språkanvändning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Dijana Baca; [2017-09-18]
    Nyckelord :Muntlig interaktion; sfi; tala; samtal; grupparbete; deltagarinitiativ; längre turer; språklig förhandling; stöttning;

    Sammanfattning : Studien undersöker muntlig interaktion hos fem deltagare i olika aktiviteter i sfi-undervisningen och deltagarnas syn på muntlig interaktion gällande språkinlärning och språkanvändning. Jag har valt deltagande observation med videoinspelningar och intervju som metod för att besvara mina frågeställningar. LÄS MER

  4. 24. Fem lärares förutsättningar att anpassa undervisningen för andraspråkselever : En observationsstudie om anpassningar för andraspråkselever i svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanna Moro; Sara Alin; [2017]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; observation; undervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att mot bakgrund till vår tidigare studie (Alin & Moro, 2016) undersöka hur fem lärare anpassar undervisningen för andraspråkselever. Vidare var syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar lärarna står inför för att genomföra anpassningarna samt huruvida de anpassningar lärarna sagt att det gör stämmer överens med vad de faktiskt gör. LÄS MER

  5. 25. Hur får jag eleven till att tala? : - En kvalitativ intervjustudie om flerspråkiga elevers talutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alisar Shehadeh; Paulinn Nilsson Grans; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grupparbete; Talutrymme; Språkutveckling; Stöttning; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Vi lever i Sverige, ett land där det talas ungefär 206 språk och antalet flerspråkiga elever i den svenska skolan ökar. För att lära sig det nya språket krävs det att pedagogen skapar goda förutsättningar och stöttningsstrukturer för elevernas inlärning i skolan. LÄS MER