Sökning: "gruppens organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden gruppens organisation.

  1. 1. "Vi är ju någon slags reservfamilj här..." : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att skapa trygga relationer till barnen i förhållande till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Enoksson; Elin Ljung; [2023]
    Nyckelord :Relationer; Trygghet; Gruppstorlek; Förskola; Anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en djupare kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa trygga relationer till barnen samt vilken betydelse barngruppens storlek har för relationsskapandet. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att skapa trygga relationer till barnen? Vilken betydelse upplever förskollärare att barngruppens storlek har för relationsskapandet? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser och erfarenheter av mötet med hälso- och sjukvården för personer med autismspektrumtillstånd : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Rosa dos Reis Miguel; Andreea Helga Macarie; [2022]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; Experiences; Healthcare; Patient perspective; Autismspektrumtillstånd; Erfarenheter; Patientupplevelse; Sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Autismspektrumtillstånd [AST] innefattar autism och andra autismliknande syndrom och är en utvecklingsstörning som påverkar kommunikationsförmågan, socio-emotionella förmågan, samt kännetecknas av repetitiva beteenden och specifika intressen. Prevalensen för AST ligger omkring en procent i världens befolkning med stigande trender, och associeras med flera olika komorbiditeter som kan förekomma. LÄS MER

  3. 3. Överlev med kollektiv intelligens : En kvalitativ studie om kollektiv intelligens, aktivt lyssnande och balansen mellan frågor och uttalanden i grupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Edvin Rolf; Adrian Runsten; [2022]
    Nyckelord :Kollektiv intelligens; aktivt lyssnande; inquire; advocate; grupper;

    Sammanfattning : We have determined that both active listening and a good balance between inquire/advocate are key factors to increasing a group's performance by increasing its collective intelligence. The degree of a group’s active listening determines how engaged the members are by showing each other that everyone's ideas are equally valuable. LÄS MER

  4. 4. Reflektion - Ofint eller värdefullt? : En intervjustudie om reflektionens roll i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ella Grönberg; Matilda Permerius; [2022]
    Nyckelord :reflection; workplace learning; informal learning; organizational learning; reflektion; arbetsplatslärande; informellt lärande; organisationslärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka reflektionens inverkan på arbetsplatslärande. Den tidigare forskningen visar att reflektionen har en positiv effekt på minnet och således även på lärandet, vare sig det handlar om skolväsendet, informellt lärande eller lärande på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Ledare som bygger broar : En fallstudie om bikulturella ledare i globala virtuella grupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Tina Cymbron; Christian Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Biculturalism; cultural intelligence CQ ; cultural diversity; global virtual teams GVT ; relational leadership; Bikulturalism; kulturell intelligens CQ ; kulturell mångfald; globala virtuella grupper GVG ; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns en växande trend med ökad kulturell mångfald i samhället, organisationer och inom individer. Bikulturalism innebär specifik kompetens som underlättar ett relationsbyggande inom kulturell mångfald. Arbete organiseras dock ofta virtuellt, vilket försvårar relationsbyggandet. LÄS MER