Sökning: "gymnasieskolan undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 684 uppsatser innehållade orden gymnasieskolan undervisning.

  1. 16. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Gren; [2023]
    Nyckelord :vetenskapligt skrivande; akademiskt skrivande; svenskundervisning; gymnasieskolan; gymnasieelever; gymnasiearbetet;

    Sammanfattning : Den här systematiska forskningsöversikten undersöker det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan. Tidigare forskning om vetenskapligt skrivande i gymnasieskolans undervisning, lärares syn på det vetenskapliga skrivandets roll och studenters uppfattning om de färdigheter i vetenskapligt skrivande de fått med sig från tidigare gymnasieutbildning, undersöks, beskrivs och kategoriseras för att öka förståelsen för vetenskapligt skrivande som en del av svenskundervisning i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 17. "Jag anser att det finns många som tar demokratin i landet för givet, att folk inte tänker på hur det hade kunnat se ut i exempelvis Sverige om vi hade diktatur i stället!" : En kvalitativ studie om vilka medborgarideal som kännetecknar dagens elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Donna Dehdashtian; Cajsa Kolmodin; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; medborgarbildning; medborgarideal; elevenkäter; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Demokratifrämjande och medborgarfostran är några av skolans viktigaste uppgifter och samhällskunskap som ämne besitter unika möjligheter för medborgarbildning i gymnasieskolan. Vilka medborgartyper eller ideal som ses som värdefulla i samhället är därför något som är värt att undersöka hos dagens elever. LÄS MER

  3. 18. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  4. 19. Känner mig vilse i pannkakan! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Arvid Viklund; Mikael Norlin; [2023]
    Nyckelord :Implementering; sexualitet; samtycke; relationer; gymnasiet; läroplan; uppfattningar; lärare; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Från och med hösten 2022 byttes den svenska läroplanens kunskapsområde sex- och samlevnad ut mot sexualitet, samtycke och relationer. Syftet har varit att förstärka skolans värdegrundsarbete med jämställdhet, trygghet och studiero som centrala teman. LÄS MER

  5. 20. De förklarade deras kärlek för varandra : En kvantitativ studie i användningen av personliga och reflexiva pronomen i en gymnasiekontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Craig; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasieelever; svensklärarstudenter; Sverige; svenska språket; pronomen; personliga pronomen; reflexiva pronomen; språkbruk; språkriktighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en djupare förståelse för gymnasieelevers medvetenhet om de etablerade reglerna för i synnerhet användandet av det reflexiva pronomenet i possessivform, sin, och personliga pronomen i stort. Ytterligare ett syfte med studien är att få kunskap om svensklärarstudenters förhållningssätt till framtida undervisning om olika typer av pronomen. LÄS MER