Sökning: "högläsning förskolan miljö"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden högläsning förskolan miljö.

  1. 11. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Trang Vu; Kewser Abdulrahman; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga; barn; förskollärare; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien baserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 12. Högläsning som pedagogiskt redskap för språkutveckling i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manar Amin; Sirriyeh Manar; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; skriv och läskunnighet och språkutveckling;

    Sammanfattning : Högläsning sker ofta i förskolor och forskning har visat att det gynnar barns språkutveckling. Det svenska forskningsläget kring högläsning i förskola är magert och mot den bakgrund syftar uppsatsen till att undersöka hur förskollärare i förskolan arbetar med högläsning som pedagogiskt redskap för att gynna barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 13. Språkutveckling hos barn : En kvalitativ studie om förskollärares arbete medspråkfrämjande arbetssätt och miljöns betydelse förbarns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nayada Axelsson; Sofie Edlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; miljö; språk; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka förskollärares arbetssätt och miljönsbetydelse för att stimulera barns språkutveckling i förskolan. Vi valde en kvalitativ metod ivår undersökning där vi intervjuade åtta olika förskollärare för att kunna besvara vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 14. Varför högläsning? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar gällande högläsning för barns lärande och omsorg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Carlsson; Fortes Ukelli; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärare; lärande; omsorg; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till högläsning i förskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och med en kvalitativ ansats har fokus riktats mot två frågeställningar: "Hur beskriver förskollärare sitt arbete med högläsning för att främja barns lärande och omsorg?" och "Hur uttrycks förutsättningar för högläsning av förskollärare?". LÄS MER

  5. 15. De äldsta barnens återhämtning och vila i förskolan : En kvalitativ studie ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Återhämtning; vila; samspel; förskollärare; miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på återhämtning och vila under en dag på förskolan för de äldsta barnen i åldrarna 3-5 år. Tidigare forskning har inte studerat mycket om förskolans vakenvila utan de flesta studier har studerat förskolans sovvila. LÄS MER