Sökning: "högläsning förskolan miljö"
Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden högläsning förskolan miljö.
16. Läs för mig : En studie om förskolepersonalens uppfattning om högläsning som arbetssätt för att stödja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskolepersonalens uppfattningar med att stimulera barns språkutveckling genom högläsning ur ett sociokulturellt perspektiv. Studiens syfte är att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om att stimulera barns språkutveckling genom högläsning. LÄS MER
17. Ett urval förskollärares uppfattningar om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen om hur högläsning kan användas och utformas av förskollärare i förskolans vardag för att främja yngre barns språkutveckling och socialt samspel. För att undersöka förskollärares syften och arbete med högläsning valdes intervju som metod. LÄS MER
18. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER
19. Bland bokstäver och troll : En kvantitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om förskollärares syn på sina arbetssätt och förhållningssätt kring barnens språkutveckling vid högläsning. Vi upplever att högläsning är en central del i barnens språkutveckling och uppfattar att många förskollärare saknar kompetens inom området. LÄS MER
20. Tror ni inte pappa Rudolf pruttar? : Förskollärares frågor under boksamtal i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Boksamtal i förskolan har i flera forskningsstudier visats vara positivt för barnens språkutveckling. I sådana samtal kring böckers innehåll kan förskollärare ställa frågor för att exempelvis knyta till barns erfarenheter, tankar och känslor. LÄS MER