Sökning: "högläsning förskolan miljö"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden högläsning förskolan miljö.

  1. 21. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie med fokus på olika förskollärares uppfattningar om arbetssätt och faktorer som kan påverka barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonna Hallenberg; Ida Karlsson; [2021]
    Nyckelord :interaction; language development; working methods; sociocultural theory; support; reading aloud; interaktion; språkutveckling; arbetssätt; sociokulturell teori; stöttning; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare anger att de använder sig av för att främja barns språkutveckling, samt vilka faktorer de anser kan påverka arbetet. Studien är en kvantitativ studie som genomförs med en webbaserad enkätundersökning och utgår ifrån den sociokulturella teorin. LÄS MER

  2. 22. Bilderböckernas möjlighet till reflektion : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers arbete kring ett källkritiskt förhållningssätt vid högläsning av bilderböcker i förskolan.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elsa Passgård; Linda Cedås; [2021]
    Nyckelord :Children s literature; picture book; reading aloud; source-critical approach; metacognitive questions; reflection; Preschool.; Barnlitteratur; bilderbok; högläsning; källkritiskt förhållningssätt; metakognitiva frågor; reflektion; förskola.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete genomförs en studie för att se hur barnböcker användsvid högläsning i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hurpedagoger i förskolan arbetar med källkritik i kombination med bilderböckerunder högläsningen. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkiga förskollärares arbetsmetoder för flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Uzma Muzammal; Amna Malik; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; språkutveckling; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder och lärandemiljöer pedagoger använder för att utveckla språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan samt hur dessa arbetsmetoder stämmer är överens med det sociokulturella perspektivets bild av en god språkutveckling miljö. Vi har genomfört en kvalitativ studie på tre mångkulturella förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  4. 24. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  5. 25. Barns literacyutveckling genom högläsning i förskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Lundin; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; literacy; förskola; pedagog; läs- och skrivutveckling; undervisning; högläsningsideal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Att läsa högt för barn är en vanlig aktivitet i de flesta förskoleverksamheter och har en bidragande faktor till att barn lär sig läsa och skriva. Denna systematiska litteraturstudie riktas mot de aspekter i högläsningen som bidrar till att barns literacyutveckling gynnas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER