Sökning: "högläsningsstund"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet högläsningsstund.

  1. 1. Högläsning – En förtäckt rast eller ett lärtillfälle? : En kvalitativ studie om hur sju lärare i årskurs 1 använder högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Danial Ornina; Gashi Arbenita; [2022]
    Nyckelord :högläsning; interaktion; språk; lässtrategier; boksamtal;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur sju lärare i årskurs 1 arbetar med högläsning i klassrummet. Syftet med studien är att undersöka och få en större förståelse för högläsningens rolli lärarnas undervisning utifrån deras erfarenheter och argument för de didaktiska val degör. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan - En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sina arbetssätt med högläsning för att främja barns litteracitetsförmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Dragicevic; Kristina Milacic; [2020]
    Nyckelord :Emergent literacy; Förskollärare; Högläsning; Literacy; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver hur de arbetar med högläsning för att främja barns litteracitetsutveckling. Vi valde att undersöka detta, eftersom vi efter våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder, hade delade tankar om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskoleklass – mer än bara nöje? : Om förändring och förståelse bland lärare apropå revideringen av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Cecilia Hansson; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; reading time; fiction; reading comprehension; reading desire; language de-velopment; language experience; fruit session; Högläsning; högläsningsstund; skönlitteratur; läsförståelse; läslust; språkutveckling; språkupplevelse; fruktstund;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand teachers' view of what function the reading-aloud of fiction serves in preschool. A recent event motivating such a focus is the Government's stated aim of promoting reading in preschools and a general emphasis on reading as a teaching tool, which has been clarified in the 2018 revision of the preschool curriculum. LÄS MER

  4. 4. Boken ger fantasin vingar : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring barnbokens roll i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cathrine Eriksson; Emilie Östensson; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; barnlitteratur; förskollärare; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av förskollärares reflektioner, tankar och beskrivningar av hur de i förskolans verksamhet ser på barnlitteratur och i vilka pedagogiska sammanhang förskollärare använder barnlitteratur. Empiriinsamlingsmetoden är kvalitativ och vi har utfört intervjuer med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Högläsningens möjligheter : en kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar kring högläsning

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Maarit Åström; [2012]
    Nyckelord :Böcker; Förskolan; Högläsning; Språk stimulering;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra till förståelsen av högläsningens funktion som ett pedagogiskt redskap. Genom kvalitativa intervjuer undersöks hur högläsningen uppfattas av och resoneras om hos pedagoger i förskolan. Sammanlagt har sex pedagoger från två olika förskolor medverkat i min studie. LÄS MER