Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Playstyle Generation with Multimodal Generative Adversarial Imitation Learning : Style-reward from Human Demonstration for Playtesting Agents

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Imitation Learning; Reinforcement Learning; Game-testing; Imitationsinlärning; Förstärkande inlärning; Speltestning;

    Sammanfattning : Playtesting plays a crucial role in video game production. The presence of gameplay issues and faulty design choices can be of great detriment to the overall player experience. LÄS MER

  2. 2. En utvärdering av tjänster för taligenkänning och textsammanfattning och möjligheter att skapa undertexter i filmer.

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Linus Kjerrström; Hoang Pham Huy; [2022]
    Nyckelord :NLP; text summarizer; speech recognition; natural language; NLP; textsammanfattning; taligenkänning; naturliga språk;

    Sammanfattning : Att skapa undertexter till filmer är idag ett hantverk som är en tidskrävande process. Företaget Firstlight Media textar cirka 200 filmer per vecka helt manuellt och var av en film tar cirka 4–6 timmar att färdigställa. Skulle man kunna automatisera delar av processen för att undertexta filmer finns det möjlighet att spara resurser. LÄS MER

  3. 3. "När man tar på sig kolten då är det något speciellt" : Lulesamiska kvinnors relation till Jokkmokkskolten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Noomie Kielatis; [2022]
    Nyckelord :Lulesámi; Sámi costume; Sámi women; Jokkmokk; Handcraft;

    Sammanfattning : What does the Sámi costume mean för Sámi women in the area of Jokkmokk? This thesis consists of four interviews of Sámi women, born in different generations, where the purpose has been to find out their feelings an thoughts about the Sámi costume from Jokkmokk. The study also strives to examine changes that have taken place with the Sámi costume during the 20th century and until today. LÄS MER

  4. 4. Att giöra et godt wijn : En arkivstudie om frukt-, bär- och växtviners historia i Sverige från år 1735-1865.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Hanna Sandvik; Lykke Lundgren; Alfred Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Mealhistory; economy; fruit wine; homebrew; recipes; handwritings; handcraft; Måltidshistoria; hushållning; fruktvin; hushållsbrygd; recept; handskrifter; hantverk;

    Sammanfattning : Frukt-, bär- och växtviner är ett område som är svagt studerat i Sverige, i synnerhet från ett historiskt perspektiv. Denna uppsats studerar hur dessa viner utformats i handskrivna recept genom att ta reda på förekommande ingredienser, redskap, måttenheter och tillagningsmetoder från år 1735–1865, samt om en utveckling går att urskilja. LÄS MER

  5. 5. Resonemang kring det medieestetiska skapandet : Processen i gränslandet mellan estetik och teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amanda Lundkvist; [2022]
    Nyckelord :estetik; media; teknik; didaktik; estetiska lärprocesser; design;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how teachers in Swedish upper secondary schools reason about assessment in education in media aesthetics, and if the knowledge requirements provided by The Swedish National Agency for Education are adequate according to the interviewed subjects. In this study, the term media aesthetics is defined as the digital and technical knowledge one must possess to create aesthetically pleasing products. LÄS MER