Sökning: "hermeneutik relationellt och kategoriskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hermeneutik relationellt och kategoriskt perspektiv.

  1. 1. Att vända på alla stenar : - om pedagogiska utredningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Kajsa Karlsson Retzlaff; [2022]
    Nyckelord :KoRP; pedagogisk dokumentation; pedagogisk utredning; relationell och kategoriskt perspektiv; stigmatisering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Retzlaff, Kajsa (2022). Att vända på alla stenar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Inkludering – utmaningar och lösningar : En kvalitativ studie om förskollärares förståelse och beskrivningar av inkludering av alla barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Mander; Sara Lejon; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; delaktighet; förskollärare; arbetssätt; strategier; möjligheter; utmaningar; relationellt och kategoriskt perspektiv; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med inkludering av alla barn i förskolan. Forskningsfrågorna lyder: Vad innebär ett inkluderande arbetssätt för förskollärare? och Vad berättar förskollärare om vilka förutsättningar och hinder de möter i arbetet med inkludering av alla barn? Forskningsresultatet framkom ur åtta semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare från sex olika förskolor i Skåne. LÄS MER

  3. 3. Matsituationen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar avselektivt ätande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Nordahl; Sara Ottosson; [2021]
    Nyckelord :Selektivt ätande; förskollärare; pedagoger; matsituation; hermeneutik; tolkning; hermeneutisk spiral; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Matsituationen på förskolan är återkommande och något barn kan möta upp till fem gånger varje dag. Barn med selektivt ätande kan uppleva matsituationen som en krävande situation, där yttre aspekter kan kopplas som bidragande. LÄS MER

  4. 4. Läsa-, skriva-, räknagarantin: en garanti för åtgärder eller resultat? En kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares upplevelser och beskrivning av läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Inger Andersson; Monica Byström; [2020-06-23]
    Nyckelord :läsa-; skriva-; räknagarantin; tidiga insatser; fortbildning; implementering; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare upplever och tolkar den nya läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen, och hur garantin implementerats. Syftet var vidare att ta reda på hur nämnda yrkeskategorier upplever och beskriver arbetet med tidiga insatser i förhållande till garantin. LÄS MER

  5. 5. En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Sjödin; [2014]
    Nyckelord :Asperger. Autism. Fenomenologi. Hermeneutik. Inkludering. Integrering. Kategoriskt perspektiv. Relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande arbete är att utifrån en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig själv och sin situation i skolan vid de olika tillfällena och hur förändras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?     Hur förstår och uttrycker Alice sig själv och sin identitet?    Hur hanterar och förstår Alice sin situation i skolan?    Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?    Hur förstår och förklarar hon sina problem?    Hur förstår och påverkas hon av skolans berättelse om henne? För att besvara syftets frågeställningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfällen under hennes grundskoletid. LÄS MER